Češi neví, jaké dávat číšníkům spropitné. Dvacet korun je málo, někdy i stovka


Češi nechávají v restauracích obsluze jako spropitné nejčastěji 20 až 40 korun. Deset procent z útraty personálu nechává jen každý pátý host, stejný podíl nechává spropitné větší než desetinu. Zhruba 70 procent lidí tak obsluhu odmění jen pár desetikorunami, třetina pak dokonce zaokrouhluje pouze na koruny. Argumentují, že kvalitní služby i jídlo by měly být samozřejmostí a není důvod je odměňovat zvlášť. Vyplývá to z průzkumu STEM/MARK pro společnost Storyous.

Devět hostů z deseti bere spropitné jako výraz toho, že bylo vše v pořádku, dvě třetiny ho rozhodně nedávají automaticky, ale až podle toho, zda si ho obsluha zaslouží. Pokud jsou číšníci sympatičtí, jejich šance na spropitné stoupá. Polovina Čechů také váhá, jak mají vlastně spropitné dát, pokud chtějí platit kartou.

Průzkum byl realizován v druhé polovině února na reprezentativním vzorku 1000 respondentů.


Zdroj: https://globe24.cz