Je čas vystřízlivět? Ve světě teď frčí nealko bary


Britský supermarket Sainsbury’s oznámil, že si na konci července otevře na pár dní vlastní hospodu v Londýně. Alkohol se v ní ale podávat nebude. Důvod? Za poslední tři měsíce se obchodnímu řetězci zvýšily tržby na nealkoholických nápojích o 30 procent jak v kamenných prodejnách, tak online.

A zatímco jeho nealko pop-up The Clean Vic bude existovat jen dva dny, nealkoholický bar Redemption, za kterým stojí Andrea Waters a Catherine Salway, v Londýně otevřel už třetí pobočku. „Více než třicet procent Londýňanů nepije, ale veškeré pohostinství se kolem alkoholu točí. Tak jsem se zamyslela: Proč musí být socializace vždy na úkor zdraví? Navíc jsme si vždycky s kamarády říkali: Opravdu tě chci vidět, ale nechci pít,“ popisuje pro Evening Standard jedna ze zakladatelek Catherine Salway, která s nápadem založit bar bez alkoholu přišla před čtyřmi lety na jógovém pobytu v Indii. Zatímco ona ve svém vzdušném nebaru s atmosférou jógového studia servíruje i veganské jídlo a pokrmy bez cukru, v New Yorku v dubnu otevřeli místo bez alkoholu, které se na první pohled vůbec neliší od klasických brooklynských barů.

První bezalkoholový bar v Irsku, The Virgin Mary, nedávno otevřel jednapadesátiletý Vaughan Yates. „Když jsem kamarádům řekl o svém nápadu, smáli se a mysleli si, že jsem se zbláznil. Irsko má odpradávna silnou kulturu pití, je to součást našeho životního stylu. Jenže Irsko i okolní státy se mění, lidé víc přemýšlejí nad tím, co konzumují,“ řekl pro The Guardian. Jak Yates naznačuje, konzumace nealkoholických drinků ukazuje širší trend, kdy se lidé v současné době více starají o své mentální i fyzické zdraví.

„Bar je místo, kde se uvolníte, a všichni jsme dosud věřili, že alkohol v něm nesmí chybět. Je velmi osvobozující vytvořit místo pro sebe i pro ostatní, kde pořádná party a sranda neznamená, že budete mít druhý den kocovinu a půlku večera si nebudete pamatovat,“ vysvětluje dvaatřicetiletá Lorelei Bandrovschi pro BBC, která poslední rok pořádá v New Yorku bezalkoholové eventy pod názvem Listen Bar a na nich ukazuje, že lidé umějí tančit na stole a zpívat karaoke i bez pití.

Bezalkoholový byznys byl podle výzkumu AMR v roce 2015 oceněn na 1548 miliard dolarů a do roku 2022 by se měl vyhoupnout přes 2090 miliard dolarů.

 

Zdroj: www.forbes.cz