Sladká tečka podle Radka Davida




Je čas vystřízlivět? Ve světě teď frčí nealko bary


Britský supermarket Sainsbury’s oznámil, že si na konci července otevře na pár dní vlastní hospodu v Londýně. Alkohol se v ní ale podávat nebude. Důvod? Za poslední tři měsíce se obchodnímu řetězci zvýšily tržby na nealkoholických nápojích o 30 procent jak v kamenných prodejnách, tak online.

A zatímco jeho nealko pop-up The Clean Vic bude existovat jen dva dny, nealkoholický bar Redemption, za kterým stojí Andrea Waters a Catherine Salway, v Londýně otevřel už třetí pobočku. „Více než třicet procent Londýňanů nepije, ale veškeré pohostinství se kolem alkoholu točí. Tak jsem se zamyslela: Proč musí být socializace vždy na úkor zdraví? Navíc jsme si vždycky s kamarády říkali: Opravdu tě chci vidět, ale nechci pít,“ popisuje pro Evening Standard jedna ze zakladatelek Catherine Salway, která s nápadem založit bar bez alkoholu přišla před čtyřmi lety na jógovém pobytu v Indii. Zatímco ona ve svém vzdušném nebaru s atmosférou jógového studia servíruje i veganské jídlo a pokrmy bez cukru, v New Yorku v dubnu otevřeli místo bez alkoholu, které se na první pohled vůbec neliší od klasických brooklynských barů.

První bezalkoholový bar v Irsku, The Virgin Mary, nedávno otevřel jednapadesátiletý Vaughan Yates. „Když jsem kamarádům řekl o svém nápadu, smáli se a mysleli si, že jsem se zbláznil. Irsko má odpradávna silnou kulturu pití, je to součást našeho životního stylu. Jenže Irsko i okolní státy se mění, lidé víc přemýšlejí nad tím, co konzumují,“ řekl pro The Guardian. Jak Yates naznačuje, konzumace nealkoholických drinků ukazuje širší trend, kdy se lidé v současné době více starají o své mentální i fyzické zdraví.

„Bar je místo, kde se uvolníte, a všichni jsme dosud věřili, že alkohol v něm nesmí chybět. Je velmi osvobozující vytvořit místo pro sebe i pro ostatní, kde pořádná party a sranda neznamená, že budete mít druhý den kocovinu a půlku večera si nebudete pamatovat,“ vysvětluje dvaatřicetiletá Lorelei Bandrovschi pro BBC, která poslední rok pořádá v New Yorku bezalkoholové eventy pod názvem Listen Bar a na nich ukazuje, že lidé umějí tančit na stole a zpívat karaoke i bez pití.

Bezalkoholový byznys byl podle výzkumu AMR v roce 2015 oceněn na 1548 miliard dolarů a do roku 2022 by se měl vyhoupnout přes 2090 miliard dolarů.

 

Zdroj: www.forbes.cz

 



Chystá se stravenková revoluce? Zrušení by stálo 7 miliard ročně, spočítala Asociace


Zavedení návrhu ministryně financí na takzvaný stravenkový paušál by podle výpočtů Asociace provozovatelů poukázkových systémů (APROPOS) mělo negativní dopad na státní rozpočet zhruba sedm miliard korun ročně. Naopak jejich studie tvrdí, že současný systém, kdy firma dává zaměstnancům stravenky, má pozitivní dopad 1,6 miliardy korun ročně.

Sedmimiliardová ztráta pro rozpočet podle výpočtů APROPOS vychází z toho, že by se zhruba jednomu milionu zaměstnanců, kteří systém podpory stravování nevyužívají, začal vyplácet paušál 50 korun denně.

„Když budeme vycházet z toho, že výše příspěvku by byla 50 Kč na den (což je dnes zhruba výše příspěvku na stravování), tak se při 225 odpracovaných dnech ročně bavíme o částce 11 250 Kč ročně. Pokud by tato částka byla vyplacena ve mzdě, získal by stát z této částky 34 procent na odvodech zaměstnavatele na zdravotní a sociální pojištění, dále 11 procent na odvodech zaměstnance na zdravotní a sociální pojištění a 20,1 procenta daň z příjmu fyzických osob. To je 7 324 Kč na jednoho zaměstnance. U milionu zaměstnanců by to představovalo roční ztrátu 7,3 miliardy Kč pro státní rozpočet,“ uvedla asociace.

Některý ze systémů podpory stravování využívají nyní zhruba tři miliony zaměstnanců. Podle Asociace stravenky restauracím a obchodům zvyšují tržby.

Jaká je vaše zkušenost s přijímáním stravenek? Přijďte diskutovat s kolegy z oboru na KONGRES FOR GASTRO & HOTEL. Registrujte se na kongres už dnes!

Zdroj: www.seznamzpravy.cz



Tajné recepty z kuchyně digitálního marketingu


Odhalte s námi tajemství úspěchu na poli digitálního marketingu! Vladimír Buťa ze společnosti Mediatel vám ukáže, jak se v poslední době změnil internet a digitální chování zákazníků a podniků. Poradí, kdy je „digitál“ dobrý sluha a kdy zlý pán. Co se stane, když si řeknete – já nechci být na internetu, nepotřebuji to? Společně se podíváme na pár levných ingrediencí z kuchyně digitálního marketingu, které vám pomohou sestavit váš recept na ušetření času, peněz a nervů.

Nezmeškejte jedinečnou přednášku Vladimíra Buti a registrujte se na kongres už dnes!



Bude se v českých hospodách platit Bitcoinem?


O roli technologií na trhu hotelů a restaurací bude na kongresu mluvit "Technology Evangelist" Petr Mára. Petr pomáhá firmám i jednotlivcům s chytrým používáním technologií tak, aby jim umožnily být produktivnější. Zároveň je certifikovaný trenér společnosti Apple a v rámci Evropy a Asie vystupuje jako řečník na konferencích zaměřených na moderní technologie a jejich využití.

Jak zjistit, která technologie se uchytí a která nikoliv? Bude podnikání hoteliérů a restauratérů ovládat umělá inteligence? Bude se v českých hospodách platit Bitcoinem? Petr se ve své prezentaci pokusí lidskou řečí na konkrétních příkladech přiblížit, co to jsou exponenciální technologie (Virtuální realita, Blockchain, Umělá inteligence), jak daleko jsou nyní rozšířeny v různých oborech, a hlavně, jak se připravit na budoucnost, ve které nám stroje práci seberou, ale zároveň pro nás budou vytvářet pracovní místa, která si ještě nyní neumíme představit.

Nezmeškejte jedinečnou přednášku Petra Máry a registrujte se na kongres už dnes!



PROGRAM KONGRESU A PROGRAM GALAVEČERA FOR GASTRO & HOTEL 2019


  Moderátor kongresu a galavečera: Vlasta Korec

Program kongresu:

Hlavní téma: ÚSPĚŠNÝ PODNIK V DIGITÁLNÍ DOBĚ

10.00 | Registrace účastníků

10.30 | Zahájení kongresu a vernisáž veletrhu

10.45 | Digitální trh v pohostinství

             Václav Stárek, prezident AHR ČR

11.00 | Budoucnost technologií pro hotely a restaurace

             Petr Mára, expert na využití moderních technologií

12.00 | Coffee break

12.30 | Odpolední přednášky a workshopy

            Tajné recepty z kuchyně digitálního marketingu

             Vladimír Buťa, Mediatel

14.00 | Kuchařská show Radka Davida

             šéfkuchař La Veranda a Babiččina zahrada

14.30 | Kuchařka Zlatého kuchaře - Recepty kuchařských hvězd

               Křest knihy a autogramiáda

               Oběd

 

Program galavečera:

18.00 | Registrace účastníků

               WELCOME DRINK

19.00 | Zahájení galavečera 

19.05 | KEY NOTE

              Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP ČR

19.10 | SLAVNOSTNÍ PROGRAM

20.00 | Raut 

               Prezentace a ochutnávky

               Networking

       

Změna programu vyhrazena.



Místo parkoviště kvalitní gastronomie. Na Smíchově otevřeli další Manifesto


Nevyužívaný dvůr v sousedství Národního domu na Smíchově se proměnil k nepoznání. Asfaltová plocha, která fungovala jako příležitostné parkoviště, se stala novým gastronomickým centrem Prahy 5. Vznikl tam už druhý Manifesto Market. Smíchovský Pop-up bude mít kratší život než market Na Florenci a po zimě se přestěhuje na jiné místo Prahy 5.

Manifesto Smíchov spolupracuje se zavedenými specialisty na fine-dining, jako jsou Zátiší Group a Sasazu, nechybí některé oblíbené street food koncepty z Florence – PokeHaus, The Craft nebo Faency Fries. Kuchyni si zde otevřela také mexická restaurace Alebrijes. Pilsner Urquell vybavil hlavní bar čtyřmi zbrusu novými měděnými tanky na tankové pivo a vedle plzeňského se tam čepují pivní speciály Vinohradského pivovaru, který je s Manifestem pevně spojený i na Florenci. „Projekt vnímáme jako velmi atraktivní, z Florence máme samé pozitivní zkušenosti. Tady na Smíchově jsme se spojili s Pilsner Urquell. Jejich sortiment jsme obohatili o naše piva, především ipu,“ přibližuje provozní ředitelka Vinohradského pivovaru Jitka Froydová.

Otevření Manifesta na Smíchově je prvním krokem expanze newyorského architekta Martina Barryho. Ten usilovně jedná o dalších prostorech, kam by mohl svůj koncept rozšířit. „Snažíme se inovovat a vyvolat hlubší změnu. Chceme přetvořit nevyužitá místa, přinášet unikátní gastronomické zážitky, zlepšovat kvalitu života ve čtvrti, kde se nacházíme. A také předefinovat retail, jehož tradiční podoba je v podstatě tonoucí odvětví. Hodně jsme se zaměřovali na čísla a data a snažili se podle nich zlepšovat za pochodu, mnohé výsledky jsou pro nás samotné překvapivé," komentuje Martin Barry. Architektonický koncept vytvořilo mladé studio Chybík + Krištof, které prostranství vyplní zelení a vodní hladinou.

 

Zdroj: www.e15.cz

Zdroj fotografie: Michael Tomeš



Restaurace v obchodních centrech vzkvétají


Nejrychleji rostoucím segmentem v tuzemských nákupních centrech je gastronomie. Za loňský rok obrat restaurací meziročně vzrostl téměř o deset procent. Vyplývá to z nové studie CBRE Shopping Centre Index poradenské společnosti CBRE.  

„Gastronomie je nejdynamičtějším sektorem, který zaznamenal největší nárůst od roku 2015. Průměrný obrat v sektoru gastronomie v roce 2018 meziročně vzrostl o 9,5 procenta a v posledních třech letech dokonce vzrostl přes čtyřicet procent,“ uvedla specialistka CBRE na retail Klára Bejblová. Bouřlivý rozvoj restaurací v obchodních centrech souvisí se změnou zákaznického chování. „V centrech můžeme nyní vidět rekonstrukce z konceptů prvních generací a například výraznou změnu funkce food courtu. Dříve byly servisem pro zákazníky, kteří přišli kvůli nákupům. Dnes by to pro ně měl být magnet sám,“ řekl Jan Kubíček, předseda českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center.

Mezi nejvěrnější zákazníky restaurací v nákupních centrech patří zvláště takzvaná generace Z. Tedy mladí lidé narození po roce 1995. „Pokud se o této skupině dá říci, že něco v obchodních centrech vyhledává více než ostatní, pak jsou to především food courty a volnočasové zóny v čele s kinem,“ poznamenal manažer výzkumné společnosti GfK František Trunec.


Zdroj: www.e15.cz



Počet restaurací v Česku se za devět let zdvojnásobil


Počet restaurací a hospod v Česku se za posledních devět let zdvojnásobil na více než 21 tisíc. I po zavedení EET a zákazu kouření ročně přibývá přes tisíc nových podniků. Některé hospody sice zavřely, není jich ale tolik, vyplývá z analýzy Bisnode.

Aktuálně je v Česku 21 072 firem, které podnikají ve stravování a pohostinství. Podle analýzy Bisnode se jedná o nejvyšší počet za posledních devět let. V tomto období se počet restaurací zvýšil o více než sto procent. „Nejvíc, 2471 firem bylo přitom založeno v roce 2016, kdy byla spuštěna elektronická evidence tržeb (EET). Restaurace také výrazně přibývaly v následujících dvou letech, v roce 2017 jich vzniklo 2050 a o rok později 1613. Rok 2018 byl rekordní v počtu zrušených restaurací, zaniklo jich 457,“ řekla analytička Bisnode Petra Štěpánová.

„Provozování restaurace patří mezi Čechy dlouhodobě k oblíbeným oborům podnikání, a to přesto, že trpí nedostatkem kuchařů a číšníků a silně konkurenčním prostředím,“ dodala.

V roce 2017 začal 31. května platit v restauracích absolutní zákaz kouření. I když některé hlavně menší či venkovské hospody si stěžovaly na pokles návštěvníků, podle loňského průzkumu agentury Ipsos v průměru návštěvníků restaurací po roce od uvedení zákazu do praxe přibylo - hlavně díky zákazníkům, kteří tam dříve chodili jen výjimečně. Výzkum Ipsos také zjistil, že po zákazu kouření začali mladí lidé pít méně piva a více dávají přednost koktejlům, vínu či ciderům.

 

Zdroj: www.novinky.cz



Když obsluhuje robot. První robotická vinárna v Nových Butovicích podává galaktické menu


Stanice metra Nové Butovice se stala vyhledávanou destinací milovníků díla sochaře Davida Černého. Jen pár metrů od sochy Trifota, který sleduje a točí vše, co se kolem něj děje, zde "přistál" na konci loňského roku vesmírný koráb Cyberdog, v jehož interiéru sídlí údajně první plně robotický vinný bar na světě.

Jak celý projekt funguje? Když usednete ke stolu, s pomocí aplikace v chytrém telefonu učiníte objednávku a pak už jen čekáte, až inteligentní stroje splní vaše přání. Robotická ruka za barem vyndá z police sklenku, postaví ji na bar, pak vytáhne z lednice lahev vína, sama odšroubuje uzávěr a nalije víno. Poté sklenici postaví na tác připevněný ke speciální kolejnici umístěné pod stropem, který vzápětí zamíří ke stolu, odkud byla poslána objednávka. A hosté mají zhruba dvacet vteřin na to, aby si sklenici vyzvedli.

Stejným způsobem "vozík" přiveze také objednané "kosmické" jídlo. Do sklenic se rozlévá "vlastní" víno Dog in Dock. Na vinný bar překvapí pestrá a bohatá kolekce "vesmírných" pokrmů, které ovšem nepřipravují roboti, ale kuchaři sesterské restaurace Trifot.

A jedna kosmická perla čeká na hosty také mezi dezerty − pokud si objednají smetanovou panna cottu s čokoládou, dostanou tři tuby, z nichž si dezert sami složí, respektive vymačkají.

Autory návrhu dvoupatrové futuristické budovy jsou vedoucí studia Black n' Arch David Černý a Tomáš Císař. Celkové náklady na tento unikátní projekt přesáhly 20 milionů korun. Kapacita vinárny činí zhruba 40 míst.

 

Zdroj:  https://ekonom.ihned.cz/

Zdroj fotografie: archiv restaurace Cyberdog

 

 



Známe výsledky ankety Zlatý kuchař 2018 a na podzim představíme Zlatou kuchařku!


Anketa Zlatý kuchař odstartovala letos již pošesté. Vzorem byla od počátku pro pořádající redakci časopisu Gastro&Hotel profi revue podobná anketa, kterou vyhlašuje prestižní, německý, gastronomický časopis Der Feinschmecker.

Redakce Gastro&Hotel oslovila gastronomické specialisty, kteří o gastronomii a restauracích píší, tedy ne kuchaře, ne manažery, ne lidi pracující přímo v restauracích nebo v dodavatelských firmách, ale novináře, foodblogery a gourmety hodnotící restaurace. Každý z nich měl sestavit vlastní žebříček deseti nejzajímavějších českých kuchařů roku 2018, určit jednoho zahraničního, jmenovat jednoho kandidáta na Objev roku, nominovat jednoho kuchaře jako Hvězdu gastronomie do Síně slávy a podruhé se letos volilo také v kategorii Zlatý cukrář. U všech měla být oceněna především invence, kreativita a originalita.

I pro letošní rok mohla do hodnocení promluvit veřejnost a zvolit svého oblíbeného kuchaře v kategorii Volba veřejnosti.

„Po pěti úspěšných letech fungování ankety Zlatý kuchař na české gastronomické scéně jsme se rozhodli posunout celkovou koncepci k její větší publicitě a popularitě. Chtěli jsme tak naplnit podstatu ankety o králi české gastronomie – to znamená, aby se značka Zlatý kuchař stala v povědomí odborné i laické veřejnosti jistotou skvělého gastronomického zážitku. S tímto cílem jsme letos změnili komunikační strategii a přinesli několik zásadních novinek,“ prozradila manažerka ankety Zlatý kuchař 2018 Stáňa Krejčová. „Asi nejvýznamnější změnou v anketě Zlatý kuchař 2018 je upuštění od pořádání večera slavnostního vyhlášení. Energii jsme napřeli především směrem k online prostředí, které zprostředkuje informace o anketě a výsledcích mnohem většímu množství diváků, dodala Stáňa Krejčová.

Na podzim roku 2019 pak poprvé po pěti letech působení ankety ZK vyjde v tištěné verzi i ve verzi pro internet Zlatá kuchařka s představením a recepty oceňovaných kuchařů. Bude mít 140 stránek a její slavnostní křest proběhne 10.10. 2019 na veletrhu FOR GASTRO & HOTEL v Praze, Letňanech.

Výsledky ankety Zlatý kuchař 2018

Zlatým kuchařem roku 2018 se stal v anketě časopisu Gastro&Hotel profi revue – Přemek Forejt (Entrée Olomouc), stříbrnou příčku obsadil Jan Punčochář (v roce 2018 Grand Cru Restaurant & Bar, letos restaurant U Matěje) a bronzový byl Radek David (La Veranda, Babiččina zahrada).

Umístění v dalších kategoriích:
Zlatý zahraniční kuchař: Christian Duy Chu, Levitate
Objev roku: Vojtěch Petržela, Juniorský národní tým AKC, menu pro jídelní vozy Českých drah
Síň slávy: Václav Košnář, do r. 2017 Farma Košík
Zlatý cukrář: Josef Maršálek, freelence                         
Volba veřejnosti: Jan Kaplan, Dvůr Hoffmeister, Číčovice
 
 
Zdroj: www.gastroahotel.cz

 



Oběd v restauraci si odepře málokdo. Češi šetřit na jídle odmítají


Stravování Čechů se za posledních deset let výrazně změnilo. Lidé obědvají mnohem častěji než dříve. V pracovních dnech na oběd do restaurace zavítá naprostá většina Čechů. 

Sedm z deseti Čechů si dopřeje oběd v restauraci každý pracovní den. Počet lidí obědvajících mimo zázemí firmy tak za posledních deset let vzrostl o 14 procent. Češi výrazně změnili i své stravovací návyky. Nejenže se v současnosti mnohem méně přejídáme a v našem jídelníčku převažují nutričně vyvážená jídla, zároveň si ale na posezení u oběda vyčleníme mnohem méně času než dříve. Téměř polovina Čechů dává přednost rychlé obsluze, před deseti lety jich byla více než třetina.

Ve srovnání s dalšími evropskými státy Čechy nejméně zajímá, kolik za jídlo utratí. Je to ale z velké části dáno tím, že ze všech sledovaných evropských zemí nejčastěji chodíme do restaurací a vybíráme jídlo ze zvýhodněného poledního menu, které v zahraničí není tak rozšířené.

Zároveň ale Čechům rychle roste kupní síla a i firmy jim postupně zvyšují příspěvky na obědy. Zde je ale stále prostor ke zlepšení, neboť nejčastější hodnota stravenky je 100 korun, zatímco průměrná útrata za oběd je o dvacet korun vyšší a denní sazba stravného umožňuje zaměstnavateli přispět dokonce až částkou 123 korun.

Zaměstnanci se stravenkami chodí na obědy do restaurací třikrát častěji než zaměstnanci bez stravenek. Ti si podle průzkumu agentury PPM Factum pro Asociaci malých a středních podniků převážně nosí stravu z domova nebo neobědvají.

Stravenky svým zaměstnancům poskytuje zhruba 70 procent firem. Průměrná hodnota stravenky na den je 88 korun. Zaměstnanci ve stravenkách projedí ročně kolem 15 miliard korun.

Zdroj: www.novinky.cz



Češi obědvají v průměru za 121 korun. O sedm korun dráže než loni


Ceny obědů v Česku za poslední rok stouply o sedm korun. Češi za ně letos v březnu platili v průměru 120,50 Kč. Nejrychleji rostly útraty za obědy v Ostravě, Olomouci a Jihlavě, nadprůměrný růst vykázalo i Ústí nad Labem. Nejdražší obědy jsou stále v Praze. Důvodem zdražování je mimo jiné inflace.

Zatímco průměrný růst cen obědů v Česku dosahuje šesti procent, v Ostravě to bylo 7,2 procenta a v Olomouci 6,8 procenta. Nadprůměrný růst vykázalo sedm krajských měst včetně Ústí nad Labem. Dříve se na růstu cen obědů podílely zejména Praha s Brnem, v ostatních městech ceny obědů i útraty stagnovaly. V Praze je tentokrát růst pod českým průměrem, oběd tu za rok podražil o 7,50 Kč na průměrných 135,90 Kč, což je ale stále nejvíc v ČR. Nejlevněji lze oběd pořídit v Jihlavě či Olomouci, kde jeho průměrná cena nepatrně překračuje 110 korun.

Zdroj: www.aktualne.cz



Spotřeba piva v ČR se opět zvýšila – na obyvatele se v průměru vypije 282 půllitrů ročně


Tuzemské pivovary loni vyrobily rekordních 21,3 milionu hektolitrů piva, výstav tak meziročně vzrostl o 4,7 procenta. Po předloňském poklesu výroby se loni vrátily k růstu. Za zvýšením produkce stálo hlavně pivo určené na vývoz, u kterého se meziročně zvýšila výroba o 11,8 procenta.

Tuzemská spotřeba piva se také zvýšila, a to o 2,9 procenta na 16,5 milionu hektolitrů. Na obyvatele se tak v ČR loni vypilo 141 litrů, o šest velkých piv meziročně více.

Znovu se ale snížil podíl konzumace čepovaného piva v restauracích a hospodách, podíl na celkové konzumaci klesl o dva procentní body na 36 procent. „Rostoucí zájem o české pivo v zahraničí nás těší a stejně tak dobrý výsledek na domácím trhu. Naopak špatnou zprávou je pokračující přesun konzumace z hospod do domácností. To neprospívá naší pivní kultuře ani české ekonomice,“ uvedl předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Spotřeba výčepních piv v posledních letech klesla (na 45,2 procenta), spotřeba ležáků naopak roste a nyní činí na trhu 50,3 procenta. Například Gambrinus hlásí u svého jedenáctistupňového piva zvýšení prodejů o 11 procent. „Velmi nás těší, že Češi dávají stále více přednost tradičním chuťově plným ležákům. Všichni bychom ale měli ještě více přemýšlet, jak podpořit českou hospodskou kulturu a zastavit přesun pití piva z hospod do domácností,“ uvedl marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.

Zdroj: www.irozhlas.cz



Michelinskou hvězdu letos obhájily dvě pražské restaurace


Michelinskou hvězdu pro letošní rok obhájily pražské restaurace La Degustation Bohême Bourgeoise a Field, které v současnosti zůstávají jedinými restauračními zařízeními v České republice s tímto oceněním. Nový gastronomický průvodce Michelin pro Evropu (Main Cities of Europe 2019) byl vydaný na začátku dubna.

Symbol Bib Gourmand, který označuje dobrou kvalitu za přijatelnou cenu, inspektoři Michelinu přisoudili čtyřem pražským restauracím (Divinis, Eska, Na Kopci a Sansho), zatímco loni jich bylo šest. Dvě restaurace, které loni získaly toto ocenění, ale mezitím zavřely - šlo o Bistrøt 104 a Maso a kobliha.

Jedna hvězda Michelin označuje velice dobrou restauraci ve své kategorii, dvě hvězdy výtečnou kuchyni, která stojí za návštěvu, a tři hvězdy výjimečnou kuchyni, která stojí za zvláštní cestu. Pražské restaurace ale dosud nikdy v rámci jednoho hodnocení nezískaly více než jednu hvězdu.


Zdroj: www.e15.cz



Nová technologie pro barmany: drinky z 3D tiskárny


Svět zaplavují supertechnologie a oblast gastronomie není výjimkou. Existuje mnoho variant dokonalých koktejlů vyrobených rukama největších mistrů. Světlo světa ale spatřil totální unikát – 3D tiskárna pro barmany, která dokáže v koktejlech vytvářet obrazce…

Překvapivě s touto „barmanskou“ vychytávkou nepřišli čeští vědátoři, ale naši rakouští sousedé. Klobouk dolů, tato novinka minimálně dělá dojem. Univerzita umění a designu v rakouském Linci přišla se 3D tiskárnou, která dosud ve světě gastronomie nemá obdoby.

Co přesně tahle mašina umí? Dokáže vytisknout tekutou hmotu, respektive různě složité obrazce, uvnitř jiné tekuté hmoty a vytvářet tak nádherné koktailové 3D kreace. Průmyslový robot technologie Print a Drink vstřikuje mikrolitrové kapky jedlé kapaliny do koktejlu. Za minutu je hotovo. Tento stroj používá pouze přírodní suroviny a dokáže takto vytunit širokou škálu koktejlů.

Ostatně 3D tisk už s gastronomií koketuje pár let, a to dokonce i v Česku. Některé velké společnosti, například Makro Cash & Carry, vyrábějí na svých akcích například obrazce z 3D tiskárny na palačinky.

Ale pozor – stále platí, že to podstatné – skvělý drink, palačinku nebo čokoládu – musí  vytvořit šikovné lidské ruce.

Zdroj: www.restmistr.cz, fotografie: www.printadrink.com

 



Plzeňský Prazdroj rozjíždí novou certifikaci hospod se špičkovým pivem


Plzeňský Prazdroj přichází s novým komplexním oceněním pro hospody, které se nejlépe starají o pivo a umí ho i správně načepovat. Ty nejlepší z celé České republiky se mohou na jeden rok pyšnit titulem Hvězda sládků. Prazdroj ho pro letošní rok udělil více než 300 provozovnám.

Hvězda sládků je komplexní hodnocení hospod. Ty, které ocenění získaly, prošly v loňském roce úspěšně dvěma koly certifikace. Experti Prazdroje se nejprve zaměřili na technické parametry: zda hospoda pivo správně skladuje, jak se stará o pivní vedení a výčep, zda pivo nabízí vždy čerstvé v souladu s doporučením pivovaru nebo jestli používá správný tlačný plyn. V druhém kole pak následovaly anonymní degustační zkoušky a kontrola správného čepování.

„Jen ti hospodští, kteří uspěli v obou kolech certifikace, nakonec získali Hvězdu sládků. Ocenění udělujeme na jeden kalendářní rok, abychom dokázali reflektovat aktuální kvalitu. Během letošního roku budeme hospody hodnotit znovu, a to nejen ty, které se titulem již pyšní, ale i další, které se nám samy přihlásí,“ uvádí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.

Ocenění Hvězda sládků vytvořil Plzeňský Prazdroj proto, aby dal lidem vědět, kam mohou zajít na opravdu špičkově ošetřené a načepované pivo s garancí pivovaru. A také proto, aby ocenil hospodské, kteří mu dávají tu nejlepší péči.

Hvězdu sládků získalo pro rok 2019 více než 300 hospod a restaurací z celé ČR, jejich seznam s podrobnou mapou a navigací je k dispozici na webových stránkách Hvezdasladku.cz. Každá oceněná hospoda získala také plaketu, kterou si může umístit ve svém interiéru.

Zdroj: www.restmistr.cz

 



Češi neví, jaké dávat číšníkům spropitné. Dvacet korun je málo, někdy i stovka


Češi nechávají v restauracích obsluze jako spropitné nejčastěji 20 až 40 korun. Deset procent z útraty personálu nechává jen každý pátý host, stejný podíl nechává spropitné větší než desetinu. Zhruba 70 procent lidí tak obsluhu odmění jen pár desetikorunami, třetina pak dokonce zaokrouhluje pouze na koruny. Argumentují, že kvalitní služby i jídlo by měly být samozřejmostí a není důvod je odměňovat zvlášť. Vyplývá to z průzkumu STEM/MARK pro společnost Storyous.

Devět hostů z deseti bere spropitné jako výraz toho, že bylo vše v pořádku, dvě třetiny ho rozhodně nedávají automaticky, ale až podle toho, zda si ho obsluha zaslouží. Pokud jsou číšníci sympatičtí, jejich šance na spropitné stoupá. Polovina Čechů také váhá, jak mají vlastně spropitné dát, pokud chtějí platit kartou.

Průzkum byl realizován v druhé polovině února na reprezentativním vzorku 1000 respondentů.


Zdroj: https://globe24.cz     



Průměrná mzda překročila 33 tisíc. Nejméně stále vydělávají lidé v pohostinství


Průměrná hrubá měsíční mzda vzrostla loni meziročně o 8,1 procenta na 31 885 korun. Reálně se po započtení růstu spotřebitelských cen zvýšila proti stejnému období loňského roku o 5,9 procenta. V posledním čtvrtletí loňského roku pak průměrná mzda činila 33 840 korun. Informoval o tom Český statistický úřad.   

Průměrná mzda v Česku se nepřetržitě zvyšuje od začátku roku 2014. Podle analytiků je za tím dobrá kondice ekonomiky a tlak na růst mezd v důsledku nedostatku lidí na trhu práce. Dalším důvodem je zvyšování platů ve veřejné sféře. Zhruba dvě třetiny zaměstnanců ale na průměrnou mzdu nedosáhnou.

Mezi obory pobírali ve čtvrtém čtvrtletí nejvíc pracovníci v informačních a komunikačních činnostech, jejich průměrná mzda byla 55 754 korun. Více než 50 tisíc korun měli už jen v peněžnictví a pojišťovnictví, kde byl průměr 53 323 Kč. Naopak nejméně si vydělali lidé v ubytování, stravování a pohostinství, v průměru 19 206 korun, následovaní pracovníky administrativních a podpůrných činností s průměrem 21 703 korun.

Meziročně si nejvíce polepšili lidé v ubytovacích a stravovacích službách o osm procent a ve zdravotní a sociální péči o 7,9 procenta. Nejmenší nárůst o 3,7 procenta byl v těžbě a dobývání, o pět procent se průměrná mzda zvýšila v zemědělství, lesnictví a rybářství.

Zdroj: https://www.denik.cz



Průměrná mzda překročila 33 tisíc. Nejméně stále vydělávají lidé v pohostinství


Průměrná hrubá měsíční mzda vzrostla loni meziročně o 8,1 procenta na 31 885 korun. Reálně se po započtení růstu spotřebitelských cen zvýšila proti stejnému období loňského roku o 5,9 procenta. V posledním čtvrtletí loňského roku pak průměrná mzda činila 33 840 korun. Informoval o tom Český statistický úřad.   

Průměrná mzda v Česku se nepřetržitě zvyšuje od začátku roku 2014. Podle analytiků je za tím dobrá kondice ekonomiky a tlak na růst mezd v důsledku nedostatku lidí na trhu práce. Dalším důvodem je zvyšování platů ve veřejné sféře. Zhruba dvě třetiny zaměstnanců ale na průměrnou mzdu nedosáhnou.

Mezi obory pobírali ve čtvrtém čtvrtletí nejvíc pracovníci v informačních a komunikačních činnostech, jejich průměrná mzda byla 55 754 korun. Více než 50 tisíc korun měli už jen v peněžnictví a pojišťovnictví, kde byl průměr 53 323 Kč. Naopak nejméně si vydělali lidé v ubytování, stravování a pohostinství, v průměru 19 206 korun, následovaní pracovníky administrativních a podpůrných činností s průměrem 21 703 korun.

Meziročně si nejvíce polepšili lidé v ubytovacích a stravovacích službách o osm procent a ve zdravotní a sociální péči o 7,9 procenta. Nejmenší nárůst o 3,7 procenta byl v těžbě a dobývání, o pět procent se průměrná mzda zvýšila v zemědělství, lesnictví a rybářství.

Zdroj: https://www.denik.cz



Apple Pay si první den aktivovaly desetitisíce lidí


O nový systém projevily zájem hned první den, tedy 19. února, desítky tisíc lidí.

V České republice mohou nově uživatelé platebních karet Mastercard a mobilů Apple Pay platit pomocí jedinečné služby Apple Pay, tedy s pomocí smartphonů iPhone a chytrých hodinek Apple Watch. Hned první den toho využily desítky tisíc lidí. Vyplývá to z informací tuzemských bank.

Placení pomocí služby Apple Pay si za jediný týden aktivovalo přes 150 tisíc Čechů. Je to další krok na cestě ke zrušení mincí a bankovek? „Technicky vzato jsme na zrušení hotovosti připravení. Placení mobilem je jednou z věcí, které k tomu vedou. Je řada důvodů, proč hotovost zrušit,“ říká ředitel Mastercard ČR Miroslav Lukeš.

„Apple Pay si během prvního dne od spuštění aktivoval každý čtvrtý uživatel iPhonu z řad klientů České spořitelny. V průběhu dne tak službu Apple Pay začalo používat více než 20 000 klientů Spořitelny, kteří v průběhu dne s Apple Pay zaplatili za zboží a za služby více než 2,5 milionu korun,“ uvedl mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Velmi populární se stal Apple Pay také u Air Bank. „Během prvních dvanácti hodin si službu zapnulo 22 tisíc klientů Air Bank, kteří provedli 11 300 plateb v celkovém objemu 3 240 000 korun,“ prohlásila mluvčí Air Bank Jana Karasová.

Klíčové pro Apple Pay jsou bezpečnost a ochrana soukromí. Služba Mastercard Digital Enablement Service (MDES) používá nejpokročilejší platební technologie - EMV, tokenizaci a kryptografii - k zajištění integrity informací o držitelích karet.

V kamenných prodejnách a provozovnách lze s Apple Pay jednoduše platit všude tam, kde přijímají bezkontaktní platební karty. V České republice je přes 90 procent vydaných platebních karet bezkontaktních a více než tři čtvrtiny platebních terminálů tuto technologii podporují.

Zdroje: seznam.cz, novinky.cz



KONGRES FOR GASTRO & HOTEL 2018


PROGRAM


Hlavní téma: LIDSKÝ FAKTOR

Moderátor: Vlasta Korec

 

10.00–10.30    Registrace účastníků

10.30–10.45    Zahájení kongresu a vernisáž veletrhu 

 

10.45–11.00    Pohostinství a ubytování očima statistiky. Jana Gotvaldová, Český statistický úřad

                         Co nám brání v podnikání? Václav Stárek, Asociace hotelů a restaurací ČR  

 

11.00–12.00    Panelová debata: Válka o talenty začala! 

                         moderátor: Petr Král, Český rozhlas

                         Kde jsou a jak je najít jako první? Nahradí cizinci chybějící personál?

                         Jaká pravidla platí pro zaměstnávání lidí ze zemí mimo EU?

                         Jak vrátit prestiž učebním oborům pro hotely a restaurace? 

 

                         Kateřina Štěpánková, Ministerstvo práce a sociálních věcí

                         Václav Stárek, Asociace hotelů a restaurací ČR

                         Radek David, restaurace Babiččina zahrada a La Veranda

                         Roman Sejval, Bukaschool

                         Miloslav Pecho, Hotelový marketing

 

12:00–13:00    Oběd

 

13.00–13.30    Gastronomie 2.0. Štěpán Tůma, Sodexo Benefity 

13.30–14.00    Kuchaři nové generace: Jaký je koncept budoucnosti? Jiří Horák, ARDO

14.00–14.30    Za stejné peníze více muziky. Stanislav Sekyra a Petr Stádník, MAKRO Cash & Carry

14.30–15.00    Digitální guláš - proč vás nenajdou a proč nenakoupí. Vladimíř Buťa, Mediatel

15.00–15.30    Foodstyling Workshop. Petr Heneš, Made in Japan

 

 


 

             



Tvarůžková cukrárna v Olomouci skončila


Tvarůžková cukrárna v Denisově ulici v centru Olomouce s konečnou platností zavřela. Provoz už majitelé neobnoví.

„V historickém centru Olomouce jsme byli čtyři roky a vnímáme, jak se proměnilo. Negativní vliv velkých obchodních center je zřejmý. Dolehlo na nás i devět měsíců trvající uzavření tramvajové trati. Kamennou pobočku jsme se rozhodli uzavřít,“ vysvětlovala Blanka Poštulková. „V Olomouci, kde máme širokou klientelu, budeme dělat pravidelné rozvážky objednávek, a to každý pátek. Kdo by si chtěl objednat náš netradiční moučník, rádi mu jej dovezeme,“ nabídla.

V provozu nadále zůstává Tvarůžková cukrárna v Lošticích. „Hosté zde najdou naše tradiční šátečky a dortíky plněné náplněmi z loštických tvarůžků. Rozšiřujeme nabídku bistra, kde nově budeme připravovat polévku s tvarůžky, bramboráky s tvarůžky či tvarůžkový tatarák. A k tomu všemu nově natočíme pivo regionálního pivovaru,“ zvala Blanka Poštulková.

Také vás trápí budoucnost vašeho podniku?  Na kongresu FOR GASTRO & HOTEL vám poradíme, jak v dnešní době vést úspěšný podnik.

Zdroj: olomoucky.denik.cz



Z EET unikají citlivá data podnikatelů


Zástupci podnikatelů na tiskové konferenci 30. ledna demonstrovali, jakým způsobem mohou unikat citlivá data podnikatelů zapojených do EET. Elektronická evidence je podle nich navržena nedbale a nesplňuje základní požadavky na bezpečnost.

„K údajům z EET se může dostat téměř každý. Pokud někdo chce, zjistí obraty jednotlivých provozoven, měsíční prodeje, prodeje ve dnech v týdnu i prodeje v hodinách i minutách,“ upozornil IT expert a dlouhodobý bojovník proti EET Boleslav Buzek.

Právě zmíněný obrat provozoven a další podobné údaje jsou podle obchodního zákoníku obchodním tajemstvím. EET je tedy v přímém rozporu s českým obchodním právem i obchodním právem euroatlantických zemí. Česká EET totiž ohrožuje nejen české živnostníky, ale také velké firmy i nadnárodní řetězce.

„Dle vývoje obratu lze např. vyčíst, ve kterém místě se lépe podniká, v jaké dny a jaké jsou sezónní výkyvy. Na základě těchto informací lze rozhodovat o významných investicích i o optimalizaci zásob v sezónních výkyvech a získat tím nekalou konkurenční výhodu,“ doplnil Buzek.

Také vás trápí bující regulace a byrokracie? Vaše problémy budeme řešit na 3. KONGRESU FOR GASTRO & HOTEL. Přidejte se!

Zdroj: MONEYMag.cz



Připomeňte si atmosféru kongresu a galavečera




Veletrh FOR GASTRO & HOTEL 2018




Známe vítěze soutěže o nejzajímavější gastronomické podniky!




Dočkáme se kvalitních potravin jako na západě?


Jistě souhlasíte, že by nemělo být standardem, aby výrobek, který vypadá na první pohled úplně stejně, měl jiné složení bez toho, aniž by o tom spotřebitel věděl. Toho si je vědom i Evropský parlament, který odhlasoval, že prodej zdánlivě stejných, ale méně kvalitních výrobků v různých zemích, má být uznán za nekalou obchodní praktiku. 

Rozdíly v kvalitě potravin potvrzuje také časopis dTest, který poroval levné trvanlivé potraviny nakoupené v Německu a Rakousku vs. ty, které běžně pořídíme v Česku, Slovensku či Polsku. V ošizených potravinách obsadilo již několikrát české zboží poslední příčku za výrobky koupenými  na Slovensku a v Polsku. Šetření, které výrobky jsou kvalitní a které ne, se začíná věnovat eurokomisařka Věra Jourová. Ta slibuje uveřejnění konkrétních jmen produktů, kterých se to týká. Lze tedy očekávat, že Češi nákup takových potravin výrazně omezí. 

Nová legislativa však bude platit nejdříve za 2 roky. I tak se snad ale blýská na lepší časy.

 

Zdroj: Pražský deník



Asociace hotelů a restaurací ČR




Cestujete s dětmi? Hoteloví hosté ale chtějí klid


„Pokoje máme volné, ale s dětmi se ubytujte jinde.“ To je odpověď, kterou v překladu uslyší rodiny, které shánějí nocleh ve vybraných českých penzionech a hotelech.  V tuzemsku totiž přibývá hostů, kteří v ubytovacím zařízení chtějí klid na cvičení i na práci. Hoteliéři na požadavek slyší a jdou jim vstříc.

 

Politika hoteliérů, která zakazuje přístup dětem, nebo jej alespoň limituje věkovou hranicí, je stále oblíbenější. Výjimkou není ubytovávání rodin s malými dětmi pouze ve vybraných termínech. Napadá vás, že jde o diskriminaci? Podle mluvčí ČOI je takový přístup sporný a „bez ospravedlnitelného důvodu není možné v žádném případě zakázat či vyloučit ze služby osoby podle věku.“ Případy úřad hodnotí zatím vždy individuálně. Jaké je ale řešení, pokud požadavky na klid hotely slyší stále z více stran?

 

Podle Václava Stárka situace není zdaleka tak černobílá a za současný trend lze považovat jakési dělení hotelů – přibývají hotely zaměřené na rodiny s dětmi, nebo naopak se zákazem pro děti.

 

Zdroj: MF Dnes