Nikoleta Drummer na galavečeru 2019




Vydařený třetí ročník


Děkujeme, že jste byli s námi na Kongresu FOR GASTRO & HOTEL. Třetí ročník se velmi vydařil - nabídl bohatý program, zajímavé hosty a skvělou účast.

Již teď se můžete těšit na nové příspěvky, které brzy přidáme do naší fotogalerie.

Těšíme se na setkání s vámi na dalším ročníku Kongresu FOR GASTRO & HOTEL 2020, který se uskuteční 1. ŘÍJNA 2020 opět v areálu PVA EXPO PRAHA v Letňanech!



Půjčte si iPad zdarma a vyzkoušejte nečekané aplikace!


Jedině na KONGRESU FOR GASTRO & HOTEL si můžete zdarma půjčit ipady 5. a 6. generace nebo iPad Air 2. Na vlastní kůži otestujete aplikace využívající rozšířenou realitu nebo celosvětový hit - aplikaci Google Arts & Culure. Zjistíte, které slavné osobnosti ze světa umění a kultury jste nejvíc podobní, a odnesete si na památku vaši společnou fotku.

Tak neváhejte a zaregistrujte se na kongres ještě dnes! Těšíme se na vás



Každá čtvrtá restaurace, pivnice či bistro porušuje předpisy, upozorňuje potravinářská inspekce


Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni uložila potravinovým provozovnám pokuty v celkové výši 100,6 milionu korun. Největší problémy byly ve veřejných stravovacích zařízeních, kde inspektoři zjistili pochybení v každé čtvrté z kontrolovaných provozoven. Bezpečnost i kvalitu potravin významně ovlivňuje schopnost restaurací, jídelen a dalších podniků zvládnout extrémní množství dat, která musí každý den sledovat při kontrolách: od přejímky surovin, přes skladování a zpracování až po výdej hotových jídel. Provozovatelům mají podle odborníků pomoci nové digitální technologie, které lépe hlídají dodržování legislativních požadavků v plném rozsahu.

„Většina restaurací a dalších provozoven veřejného stravování v Česku zapisuje výsledky kontrol na papír a velmi snadno se stává, že záznamy neodpovídají realitě, jsou neúplné nebo zcela chybí. Může jít přitom o důležité informace, například o čase rozmražení potravin nebo délce uložení v lednici, což jsou důležité hygienické faktory. Firmy, které tyto procesy digitalizovaly a konvenční papírovou formu nahradily precizním online monitoringem, naopak výrazně snížily riziko závadnosti potravin. Stačí jim k tomu chytrá aplikace v tabletu či chytrém telefonu. Naše pilotní testy v provozovnách zároveň ukázaly, že čas zaměstnanců potřebný pro vyřízení administrativy klesl o 25 procent,“ uvedla Hana Brožková, potravinová auditorka z inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas.

Hana Brožková dále upřesnila, že digitální nástroje pomáhají restauracím, řetězcům, hotelům a dalším provozovnám veřejného stravování efektivněji a snadněji dodržovat hygienické standardy v různých oblastech. Lze také snadněji a přehledněji monitorovat dodržování skladovacích a výdejních teplot potravin, sledovat data trvanlivosti nebo označovat rozpracované nebo zchlazené pokrmy,“ uvádí další výhody digitálních nástrojů potravinová auditorka inspekční a certifikační společnosti Bureau Veritas, která v praxi pomáhá firmám implementovat inovativní systém Safe Ops jako alternativu ke konvenčnímu papírování.

Jak zkrotit rizika bezpečnosti potravin díky aplikaci SafeOps se dozvíte na přednášce Hany Brožkové, registrujte se na kongres už dnes!

Zdroj: www.gastroahotel.cz

 



Jak na digitální marketing restaurace? Odpoví Vladimír Buťa.




Přijďte ochutnat skvělý dezert, zve vás Radek David!




Natáčeli jsme s Petrem Márou. O čem bude mluvit na kongresu?




Nikoleta Drummer vás zve na galavečer




Na galavečer udeří Hurikán!


Megahity z dílny zpěváka Dalibora Jandy zasáhnou také Kongresový sál během galavečera FOR GASTRO & HOTEL. Zazní známé melodické písničky, které prověřil čas a které na koncertech spolu s Daliborem stále zpívají tisíce fanoušku po celé zemi. Přijďte si i vy zazpívat hity jako Hurikán, Kde jsi nebo Kličkovaná se zpěvákem, který jako jediný čtyřikrát porazil Karla Gotta v anketě Zlatý slavík, prodal přes 2 miliony nosičů a vloni oslavil svůj jubilejní čtyřtisícípětistý koncert.



Třpytky jsou trendy


Lidé používají šumivé látky již od pradávna. V současné době je třpyt zvláště trendy v potravinářském a módním průmyslu. Je součástí umění body-art, účesů a různých tetování.

Rok 2018 přinesl meziročně nárůst prodejů této kategorie šumivých vín o 70 %.

La Perla je inovativní produkt na trhu, excelentní jako aperitiv nebo pro zvláštní příležitosti. Překvapující, originální, crazy. Vizuální dokonalost. Senzorický zážitek.

Na český trh dodává Spirit goods – zastoupení výrobků OLVI group Finsko, Val de Rance cidre Francie, Janton Polsko aj.



Jak zkrotit rizika bezpečnosti potravin s aplikací SafeOps?




Liftago vstupuje do segmentu HoReCa


Česká přepravní platforma Liftago vyvinula systém pro objednávání taxi speciálně pro recepce hotelů a začala spolupracovat s největší rakouskou hotelovou sítí Vienna House.

Již v minulém roce rozšířilo Liftago na základě poptávky hotelů svou působnost z osobní, firemní a zásilkové přepravy i do segmentu HoReCa. Po úspěšné pilotní spolupráci dnes převáží hosty Vienna House v Praze a Plzni. Celkově Liftago přepravuje hosty více než 60 hotelů po celé České republice.

Řešení pro hotely spočívá v možnosti objednání profesionálních licencovaných taxikářů skrze webovou aplikaci. „Recepční tak pro objednání nemusí používat mobilní telefon, ale mají k dispozici speciální webové rozhraní, ve kterém mohou všechny své objednávky také spravovat,” popisuje produkt Vladimír Svetlák obchodní ředitel Liftaga. Jeho využitím tak odpadá klasický taxi dispečink, hotelům naopak zůstává možnost výběru i následného online hodnocení řidičů, historie jízd a vždy transparentní ceny. Po pilotním projektu teď jeho služeb využívá v plném módu i síť hotelů Vienna House.

„Na začátku jsme s hotely spolupracovali na principu stejného řešení jako pro všechny ostatní firmy. Nyní už máme specifický produkt pro hotelové recepce a nabízíme plně profesionální služby licencovaných taxi včetně byznys třídy. V Praze přistavíme vozidlo v průměru okolo pěti minut, a zajistíme dostupnost přepravy i v náročných dnech, například během konferencí. Liftago disponuje největší sítí licencovaných řidičů v České republice, a kromě vysokého standardu spolehlivosti a dostupnosti nabízí i pokrytí ve více městech,” popisuje výhody spolupráce Ondřej Krátký, spoluzakladatel a ředitel Liftaga.

 

Zdroj: www.gastroahotel.cz



Rockový rachot talentované Nikolety Drummer


Bubenická show vítězky soutěže Česko Slovensko má talent Nikolety „Drummer“ Šurinové odpálí 3. slavnostní galavečer FOR GASTRO & HOTEL. Teprve 12letá Nikoleta nenechá nikoho na pochybách o své vášni pro bicí. Svůj talent, bezprostřednost a cit pro nástroj už stihla předvést v několika soutěžích a na koncertech doma i v zahraničí, kde vystupuje také jako členka největší kapely na světě ROCKIN’1000. Těšte se na pořádný rockový rachot v podání mladé zázračné bubenice!

Přijďte si i vy vychutnat rockové hity na galavečer FOR GASTRO & HOTEL. Registrujte si svoji vstupenku již dnes!



Placení hotovostí se stává minulostí. V české gastronomii se objevují restaurace s QR kódy


V Česku už je pár restaurací, kde k placení nepotřebujete číšníka. Na stole je nalepený QR kód a když si stáhnete do chytrého telefonu příslušnou aplikaci a objednáte jídlo a pití, tak už obsluhu nemusíte volat. V telefonu najdete svoji objednávku, cenu a pak stačí kdykoliv jedním klikem zaplatit a zmizet. Do e-mailové schránky vám vzápětí přijde účtenka.

Novinku si pořídilo několik podniků v Praze a okolí, ale třeba i minipivovar v městečku Přeštice asi 100 kilometrů od hlavního města. Aplikaci zatím využívá jen kolem čtyřiceti restaurací. V téhle branži se novinky prosazují pomalu, říká šéfka Asociace malých a středních podniků a živnostníků Eva Svobodová. „Zatímco český host patří k nejpokrokovějším v Evropě ve využívání moderních technologií, gastroprovozy jsou trochu pozadu. Faktem ale také je, že řada těch řešení ještě není na trhu, nebo nejsou ve finální verzi, jsou příliš drahá nebo nekompatibilní s tím, co už daný provozovatel má,“ říká Svobodová.

Platby pomocí QR vyvíjí Aleš Dynda. Ten je ale paradoxně v restauracích nevyužívá. „Myslím si, že mnohem větší perspektivu má platba kartou nebo pomocí mobilu, je to mnohem jednodušší než pomocí QR kódu. Alespoň prozatím u nás v Čechách,“ říká Dynda. „U nás už to předběhly modernější metody. Někde se to možná chytlo, Čína je dobrým příkladem, tam se platí QR kódem všude,“ doplňuje další specialista na QR kódy Petr Dvořák.

V každém případě znalci nepochybují, že placení hotovostí je minulost a je pouze otázkou času, kdy úplně zmizí. Radost z toho ale nemá obsluha, a to kvůli spropitnému. Při bezhotovostní platbě se zákazníkům do takzvaných dýšek moc nechce. Navíc se z nich platí DPH.

Zdroj: irozhlas.cz



Jak digitalizace ovlivňuje české pohostinství?




Novým lídrem trhu s pokladnami pro EET je Solitea


Brněnská společnost Solitea získala 53 procent ve výrobci pokladen Dotykačka. Přes něj poté ovládla společnost Smart Software, která provozuje pokladní systém Markeeta. Solitea se tak stala lídrem na trhu s pokladnami a softwarem pro elektronickou evidenci tržeb a bude nově obsluhovat více než 24 tisíc zákazníků.

„Co se týče působení na českém trhu, aktuálně nepočítáme se sjednocením Markeety a Dotykačky, na trhu se svojí funkčností skvěle doplňují. Pro nejmenší zákazníky budeme i nadále v Česku a na Slovensku dodávat bezplatnou EET pokladnu Profi Účtenka,“ uvedl předseda představenstva holdingu Solitea Martin Cígler.

EET začala platit 1. prosince 2016 pro restaurace a ubytovací zařízení a od března 2017 pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Do letošního února evidovalo v EET své tržby na 180.000 podnikatelů. Ministerstvo financí uvedlo, že jen v roce 2017 přinesla EET veřejným rozpočtům 7,9 miliardy korun navíc.

Třetí fáze měla začít 1. března 2018 a týkat se měla stánkového prodeje občerstvení bez stolů a židlí, prodeje na farmářských trzích či služeb účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se měli zapojit i vybraní řemeslníci. Ústavní soud ale v prosinci 2017 začátek třetí a čtvrté etapy zrušil.

Jak digitalizace v podobě EET ovlivnila váš podnik? Přijďte diskutovat s kolegy z oboru na KONGRES FOR GASTRO & HOTEL. Registrujte se již dnes!

Zdroj: Redakce Seznam, ČTK 



Sladká tečka podle Radka Davida




Je čas vystřízlivět? Ve světě teď frčí nealko bary


Britský supermarket Sainsbury’s oznámil, že si na konci července otevře na pár dní vlastní hospodu v Londýně. Alkohol se v ní ale podávat nebude. Důvod? Za poslední tři měsíce se obchodnímu řetězci zvýšily tržby na nealkoholických nápojích o 30 procent jak v kamenných prodejnách, tak online.

A zatímco jeho nealko pop-up The Clean Vic bude existovat jen dva dny, nealkoholický bar Redemption, za kterým stojí Andrea Waters a Catherine Salway, v Londýně otevřel už třetí pobočku. „Více než třicet procent Londýňanů nepije, ale veškeré pohostinství se kolem alkoholu točí. Tak jsem se zamyslela: Proč musí být socializace vždy na úkor zdraví? Navíc jsme si vždycky s kamarády říkali: Opravdu tě chci vidět, ale nechci pít,“ popisuje pro Evening Standard jedna ze zakladatelek Catherine Salway, která s nápadem založit bar bez alkoholu přišla před čtyřmi lety na jógovém pobytu v Indii. Zatímco ona ve svém vzdušném nebaru s atmosférou jógového studia servíruje i veganské jídlo a pokrmy bez cukru, v New Yorku v dubnu otevřeli místo bez alkoholu, které se na první pohled vůbec neliší od klasických brooklynských barů.

První bezalkoholový bar v Irsku, The Virgin Mary, nedávno otevřel jednapadesátiletý Vaughan Yates. „Když jsem kamarádům řekl o svém nápadu, smáli se a mysleli si, že jsem se zbláznil. Irsko má odpradávna silnou kulturu pití, je to součást našeho životního stylu. Jenže Irsko i okolní státy se mění, lidé víc přemýšlejí nad tím, co konzumují,“ řekl pro The Guardian. Jak Yates naznačuje, konzumace nealkoholických drinků ukazuje širší trend, kdy se lidé v současné době více starají o své mentální i fyzické zdraví.

„Bar je místo, kde se uvolníte, a všichni jsme dosud věřili, že alkohol v něm nesmí chybět. Je velmi osvobozující vytvořit místo pro sebe i pro ostatní, kde pořádná party a sranda neznamená, že budete mít druhý den kocovinu a půlku večera si nebudete pamatovat,“ vysvětluje dvaatřicetiletá Lorelei Bandrovschi pro BBC, která poslední rok pořádá v New Yorku bezalkoholové eventy pod názvem Listen Bar a na nich ukazuje, že lidé umějí tančit na stole a zpívat karaoke i bez pití.

Bezalkoholový byznys byl podle výzkumu AMR v roce 2015 oceněn na 1548 miliard dolarů a do roku 2022 by se měl vyhoupnout přes 2090 miliard dolarů.

 

Zdroj: www.forbes.cz

 



Chystá se stravenková revoluce? Zrušení by stálo 7 miliard ročně, spočítala Asociace


Zavedení návrhu ministryně financí na takzvaný stravenkový paušál by podle výpočtů Asociace provozovatelů poukázkových systémů (APROPOS) mělo negativní dopad na státní rozpočet zhruba sedm miliard korun ročně. Naopak jejich studie tvrdí, že současný systém, kdy firma dává zaměstnancům stravenky, má pozitivní dopad 1,6 miliardy korun ročně.

Sedmimiliardová ztráta pro rozpočet podle výpočtů APROPOS vychází z toho, že by se zhruba jednomu milionu zaměstnanců, kteří systém podpory stravování nevyužívají, začal vyplácet paušál 50 korun denně.

„Když budeme vycházet z toho, že výše příspěvku by byla 50 Kč na den (což je dnes zhruba výše příspěvku na stravování), tak se při 225 odpracovaných dnech ročně bavíme o částce 11 250 Kč ročně. Pokud by tato částka byla vyplacena ve mzdě, získal by stát z této částky 34 procent na odvodech zaměstnavatele na zdravotní a sociální pojištění, dále 11 procent na odvodech zaměstnance na zdravotní a sociální pojištění a 20,1 procenta daň z příjmu fyzických osob. To je 7 324 Kč na jednoho zaměstnance. U milionu zaměstnanců by to představovalo roční ztrátu 7,3 miliardy Kč pro státní rozpočet,“ uvedla asociace.

Některý ze systémů podpory stravování využívají nyní zhruba tři miliony zaměstnanců. Podle Asociace stravenky restauracím a obchodům zvyšují tržby.

Jaká je vaše zkušenost s přijímáním stravenek? Přijďte diskutovat s kolegy z oboru na KONGRES FOR GASTRO & HOTEL. Registrujte se na kongres už dnes!

Zdroj: www.seznamzpravy.cz



Tajné recepty z kuchyně digitálního marketingu


Odhalte s námi tajemství úspěchu na poli digitálního marketingu! Vladimír Buťa ze společnosti Mediatel vám ukáže, jak se v poslední době změnil internet a digitální chování zákazníků a podniků. Poradí, kdy je „digitál“ dobrý sluha a kdy zlý pán. Co se stane, když si řeknete – já nechci být na internetu, nepotřebuji to? Společně se podíváme na pár levných ingrediencí z kuchyně digitálního marketingu, které vám pomohou sestavit váš recept na ušetření času, peněz a nervů.

Nezmeškejte jedinečnou přednášku Vladimíra Buti a registrujte se na kongres už dnes!



Bude se v českých hospodách platit Bitcoinem?


O roli technologií na trhu hotelů a restaurací bude na kongresu mluvit "Technology Evangelist" Petr Mára. Petr pomáhá firmám i jednotlivcům s chytrým používáním technologií tak, aby jim umožnily být produktivnější. Zároveň je certifikovaný trenér společnosti Apple a v rámci Evropy a Asie vystupuje jako řečník na konferencích zaměřených na moderní technologie a jejich využití.

Jak zjistit, která technologie se uchytí a která nikoliv? Bude podnikání hoteliérů a restauratérů ovládat umělá inteligence? Bude se v českých hospodách platit Bitcoinem? Petr se ve své prezentaci pokusí lidskou řečí na konkrétních příkladech přiblížit, co to jsou exponenciální technologie (Virtuální realita, Blockchain, Umělá inteligence), jak daleko jsou nyní rozšířeny v různých oborech, a hlavně, jak se připravit na budoucnost, ve které nám stroje práci seberou, ale zároveň pro nás budou vytvářet pracovní místa, která si ještě nyní neumíme představit.

Nezmeškejte jedinečnou přednášku Petra Máry a registrujte se na kongres už dnes!



PROGRAM KONGRESU A PROGRAM GALAVEČERA FOR GASTRO & HOTEL 2019


  Moderátor kongresu a galavečera: Vlasta Korec

Program kongresu:

10.00 | Registrace účastníků

10.30 | Zahájení kongresu a vernisáž veletrhu

10.45 | BLOK 1: Úspěšný podnik v digitální době

            Digitální trh v pohostinství

             Václav Stárek, prezident AHR ČR

           Budoucnost technologií pro hotely a restaurace

             Petr Mára, expert na využití moderních technologií

            Marketingový maják pro gastronomy

             Luboš Kastner, Hospodska

12.00 | Coffee break

12.30 | BLOK 2: Případové studie

            Jak zkrotit rizika bezpečnosti potravin díky aplikaci SafeOps. Případová studie Airport Food Services

             Hana Brožková, Lead Auditor FOOD

            Měla by restaurace fungovat jako továrna na pantofle?

              Pavel Suchánek a Aleš Markvart, Makro

            Zákazníci slyší na speciální nabídky. Jak je můžete využít vy?

              Jakub Mačát a Aleš Vaverka, Sodexo

13.30 | BLOK 3: Online marketing v praxi

            Tajné recepty z kuchyně digitálního marketingu

             Vladimír Buťa, Mediatel

           Ukažte se tomu, kdo vás hledá. Tipy pro efektivní online kampaně

             Rostislav Sedláček, Seznam.cz

14.15 | Kuchařská show Radka Davida

             šéfkuchař, La Veranda a Babiččina zahrada

14.45 | Kuchařka Zlatého kuchaře - Recepty kuchařských hvězd

             Křest knihy a autogramiáda: Jiří Štift, Lukáš Skála, Jiří Král, Paul Day, Jaroslav Sapík, Radek David a další

15.00 | Oběd

               

Program galavečera:

18.00 | Registrace účastníků

               WELCOME DRINK

19.00 | Zahájení galavečera 

19.05 | SLAVNOSTNÍ PROGRAM

              Nikoleta "Drummer" Šurinová, bubenická show

              Key note: Eva Svobodová, AMSP ČR

            Jídlo, které v koši neskončí​

              Michaela Gregorová a Jakub Henni, Nesnězeno.cz

             Łukasz Pielak: netradiční zmrzlinová show

              Dalibor Janda a Jiřina Anna Jandová

20.00 | Raut 

               Ochutnávky

               Networking

       

Změna programu vyhrazena.



Místo parkoviště kvalitní gastronomie. Na Smíchově otevřeli další Manifesto


Nevyužívaný dvůr v sousedství Národního domu na Smíchově se proměnil k nepoznání. Asfaltová plocha, která fungovala jako příležitostné parkoviště, se stala novým gastronomickým centrem Prahy 5. Vznikl tam už druhý Manifesto Market. Smíchovský Pop-up bude mít kratší život než market Na Florenci a po zimě se přestěhuje na jiné místo Prahy 5.

Manifesto Smíchov spolupracuje se zavedenými specialisty na fine-dining, jako jsou Zátiší Group a Sasazu, nechybí některé oblíbené street food koncepty z Florence – PokeHaus, The Craft nebo Faency Fries. Kuchyni si zde otevřela také mexická restaurace Alebrijes. Pilsner Urquell vybavil hlavní bar čtyřmi zbrusu novými měděnými tanky na tankové pivo a vedle plzeňského se tam čepují pivní speciály Vinohradského pivovaru, který je s Manifestem pevně spojený i na Florenci. „Projekt vnímáme jako velmi atraktivní, z Florence máme samé pozitivní zkušenosti. Tady na Smíchově jsme se spojili s Pilsner Urquell. Jejich sortiment jsme obohatili o naše piva, především ipu,“ přibližuje provozní ředitelka Vinohradského pivovaru Jitka Froydová.

Otevření Manifesta na Smíchově je prvním krokem expanze newyorského architekta Martina Barryho. Ten usilovně jedná o dalších prostorech, kam by mohl svůj koncept rozšířit. „Snažíme se inovovat a vyvolat hlubší změnu. Chceme přetvořit nevyužitá místa, přinášet unikátní gastronomické zážitky, zlepšovat kvalitu života ve čtvrti, kde se nacházíme. A také předefinovat retail, jehož tradiční podoba je v podstatě tonoucí odvětví. Hodně jsme se zaměřovali na čísla a data a snažili se podle nich zlepšovat za pochodu, mnohé výsledky jsou pro nás samotné překvapivé," komentuje Martin Barry. Architektonický koncept vytvořilo mladé studio Chybík + Krištof, které prostranství vyplní zelení a vodní hladinou.

 

Zdroj: www.e15.cz

Zdroj fotografie: Michael Tomeš



Restaurace v obchodních centrech vzkvétají


Nejrychleji rostoucím segmentem v tuzemských nákupních centrech je gastronomie. Za loňský rok obrat restaurací meziročně vzrostl téměř o deset procent. Vyplývá to z nové studie CBRE Shopping Centre Index poradenské společnosti CBRE.  

„Gastronomie je nejdynamičtějším sektorem, který zaznamenal největší nárůst od roku 2015. Průměrný obrat v sektoru gastronomie v roce 2018 meziročně vzrostl o 9,5 procenta a v posledních třech letech dokonce vzrostl přes čtyřicet procent,“ uvedla specialistka CBRE na retail Klára Bejblová. Bouřlivý rozvoj restaurací v obchodních centrech souvisí se změnou zákaznického chování. „V centrech můžeme nyní vidět rekonstrukce z konceptů prvních generací a například výraznou změnu funkce food courtu. Dříve byly servisem pro zákazníky, kteří přišli kvůli nákupům. Dnes by to pro ně měl být magnet sám,“ řekl Jan Kubíček, předseda českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center.

Mezi nejvěrnější zákazníky restaurací v nákupních centrech patří zvláště takzvaná generace Z. Tedy mladí lidé narození po roce 1995. „Pokud se o této skupině dá říci, že něco v obchodních centrech vyhledává více než ostatní, pak jsou to především food courty a volnočasové zóny v čele s kinem,“ poznamenal manažer výzkumné společnosti GfK František Trunec.


Zdroj: www.e15.cz



Počet restaurací v Česku se za devět let zdvojnásobil


Počet restaurací a hospod v Česku se za posledních devět let zdvojnásobil na více než 21 tisíc. I po zavedení EET a zákazu kouření ročně přibývá přes tisíc nových podniků. Některé hospody sice zavřely, není jich ale tolik, vyplývá z analýzy Bisnode.

Aktuálně je v Česku 21 072 firem, které podnikají ve stravování a pohostinství. Podle analýzy Bisnode se jedná o nejvyšší počet za posledních devět let. V tomto období se počet restaurací zvýšil o více než sto procent. „Nejvíc, 2471 firem bylo přitom založeno v roce 2016, kdy byla spuštěna elektronická evidence tržeb (EET). Restaurace také výrazně přibývaly v následujících dvou letech, v roce 2017 jich vzniklo 2050 a o rok později 1613. Rok 2018 byl rekordní v počtu zrušených restaurací, zaniklo jich 457,“ řekla analytička Bisnode Petra Štěpánová.

„Provozování restaurace patří mezi Čechy dlouhodobě k oblíbeným oborům podnikání, a to přesto, že trpí nedostatkem kuchařů a číšníků a silně konkurenčním prostředím,“ dodala.

V roce 2017 začal 31. května platit v restauracích absolutní zákaz kouření. I když některé hlavně menší či venkovské hospody si stěžovaly na pokles návštěvníků, podle loňského průzkumu agentury Ipsos v průměru návštěvníků restaurací po roce od uvedení zákazu do praxe přibylo - hlavně díky zákazníkům, kteří tam dříve chodili jen výjimečně. Výzkum Ipsos také zjistil, že po zákazu kouření začali mladí lidé pít méně piva a více dávají přednost koktejlům, vínu či ciderům.

 

Zdroj: www.novinky.cz



Když obsluhuje robot. První robotická vinárna v Nových Butovicích podává galaktické menu


Stanice metra Nové Butovice se stala vyhledávanou destinací milovníků díla sochaře Davida Černého. Jen pár metrů od sochy Trifota, který sleduje a točí vše, co se kolem něj děje, zde "přistál" na konci loňského roku vesmírný koráb Cyberdog, v jehož interiéru sídlí údajně první plně robotický vinný bar na světě.

Jak celý projekt funguje? Když usednete ke stolu, s pomocí aplikace v chytrém telefonu učiníte objednávku a pak už jen čekáte, až inteligentní stroje splní vaše přání. Robotická ruka za barem vyndá z police sklenku, postaví ji na bar, pak vytáhne z lednice lahev vína, sama odšroubuje uzávěr a nalije víno. Poté sklenici postaví na tác připevněný ke speciální kolejnici umístěné pod stropem, který vzápětí zamíří ke stolu, odkud byla poslána objednávka. A hosté mají zhruba dvacet vteřin na to, aby si sklenici vyzvedli.

Stejným způsobem "vozík" přiveze také objednané "kosmické" jídlo. Do sklenic se rozlévá "vlastní" víno Dog in Dock. Na vinný bar překvapí pestrá a bohatá kolekce "vesmírných" pokrmů, které ovšem nepřipravují roboti, ale kuchaři sesterské restaurace Trifot.

A jedna kosmická perla čeká na hosty také mezi dezerty − pokud si objednají smetanovou panna cottu s čokoládou, dostanou tři tuby, z nichž si dezert sami složí, respektive vymačkají.

Autory návrhu dvoupatrové futuristické budovy jsou vedoucí studia Black n' Arch David Černý a Tomáš Císař. Celkové náklady na tento unikátní projekt přesáhly 20 milionů korun. Kapacita vinárny činí zhruba 40 míst.

 

Zdroj:  https://ekonom.ihned.cz/

Zdroj fotografie: archiv restaurace Cyberdog

 

 



Známe výsledky ankety Zlatý kuchař 2018 a na podzim představíme Zlatou kuchařku!


Anketa Zlatý kuchař odstartovala letos již pošesté. Vzorem byla od počátku pro pořádající redakci časopisu Gastro&Hotel profi revue podobná anketa, kterou vyhlašuje prestižní, německý, gastronomický časopis Der Feinschmecker.

Redakce Gastro&Hotel oslovila gastronomické specialisty, kteří o gastronomii a restauracích píší, tedy ne kuchaře, ne manažery, ne lidi pracující přímo v restauracích nebo v dodavatelských firmách, ale novináře, foodblogery a gourmety hodnotící restaurace. Každý z nich měl sestavit vlastní žebříček deseti nejzajímavějších českých kuchařů roku 2018, určit jednoho zahraničního, jmenovat jednoho kandidáta na Objev roku, nominovat jednoho kuchaře jako Hvězdu gastronomie do Síně slávy a podruhé se letos volilo také v kategorii Zlatý cukrář. U všech měla být oceněna především invence, kreativita a originalita.

I pro letošní rok mohla do hodnocení promluvit veřejnost a zvolit svého oblíbeného kuchaře v kategorii Volba veřejnosti.

„Po pěti úspěšných letech fungování ankety Zlatý kuchař na české gastronomické scéně jsme se rozhodli posunout celkovou koncepci k její větší publicitě a popularitě. Chtěli jsme tak naplnit podstatu ankety o králi české gastronomie – to znamená, aby se značka Zlatý kuchař stala v povědomí odborné i laické veřejnosti jistotou skvělého gastronomického zážitku. S tímto cílem jsme letos změnili komunikační strategii a přinesli několik zásadních novinek,“ prozradila manažerka ankety Zlatý kuchař 2018 Stáňa Krejčová. „Asi nejvýznamnější změnou v anketě Zlatý kuchař 2018 je upuštění od pořádání večera slavnostního vyhlášení. Energii jsme napřeli především směrem k online prostředí, které zprostředkuje informace o anketě a výsledcích mnohem většímu množství diváků, dodala Stáňa Krejčová.

Na podzim roku 2019 pak poprvé po pěti letech působení ankety ZK vyjde v tištěné verzi i ve verzi pro internet Zlatá kuchařka s představením a recepty oceňovaných kuchařů. Bude mít 140 stránek a její slavnostní křest proběhne 10.10. 2019 na veletrhu FOR GASTRO & HOTEL v Praze, Letňanech.

Výsledky ankety Zlatý kuchař 2018

Zlatým kuchařem roku 2018 se stal v anketě časopisu Gastro&Hotel profi revue – Přemek Forejt (Entrée Olomouc), stříbrnou příčku obsadil Jan Punčochář (v roce 2018 Grand Cru Restaurant & Bar, letos restaurant U Matěje) a bronzový byl Radek David (La Veranda, Babiččina zahrada).

Umístění v dalších kategoriích:
Zlatý zahraniční kuchař: Christian Duy Chu, Levitate
Objev roku: Vojtěch Petržela, Juniorský národní tým AKC, menu pro jídelní vozy Českých drah
Síň slávy: Václav Košnář, do r. 2017 Farma Košík
Zlatý cukrář: Josef Maršálek, freelence                         
Volba veřejnosti: Jan Kaplan, Dvůr Hoffmeister, Číčovice
 
 
Zdroj: www.gastroahotel.cz

 



Oběd v restauraci si odepře málokdo. Češi šetřit na jídle odmítají


Stravování Čechů se za posledních deset let výrazně změnilo. Lidé obědvají mnohem častěji než dříve. V pracovních dnech na oběd do restaurace zavítá naprostá většina Čechů. 

Sedm z deseti Čechů si dopřeje oběd v restauraci každý pracovní den. Počet lidí obědvajících mimo zázemí firmy tak za posledních deset let vzrostl o 14 procent. Češi výrazně změnili i své stravovací návyky. Nejenže se v současnosti mnohem méně přejídáme a v našem jídelníčku převažují nutričně vyvážená jídla, zároveň si ale na posezení u oběda vyčleníme mnohem méně času než dříve. Téměř polovina Čechů dává přednost rychlé obsluze, před deseti lety jich byla více než třetina.

Ve srovnání s dalšími evropskými státy Čechy nejméně zajímá, kolik za jídlo utratí. Je to ale z velké části dáno tím, že ze všech sledovaných evropských zemí nejčastěji chodíme do restaurací a vybíráme jídlo ze zvýhodněného poledního menu, které v zahraničí není tak rozšířené.

Zároveň ale Čechům rychle roste kupní síla a i firmy jim postupně zvyšují příspěvky na obědy. Zde je ale stále prostor ke zlepšení, neboť nejčastější hodnota stravenky je 100 korun, zatímco průměrná útrata za oběd je o dvacet korun vyšší a denní sazba stravného umožňuje zaměstnavateli přispět dokonce až částkou 123 korun.

Zaměstnanci se stravenkami chodí na obědy do restaurací třikrát častěji než zaměstnanci bez stravenek. Ti si podle průzkumu agentury PPM Factum pro Asociaci malých a středních podniků převážně nosí stravu z domova nebo neobědvají.

Stravenky svým zaměstnancům poskytuje zhruba 70 procent firem. Průměrná hodnota stravenky na den je 88 korun. Zaměstnanci ve stravenkách projedí ročně kolem 15 miliard korun.

Zdroj: www.novinky.cz



Češi obědvají v průměru za 121 korun. O sedm korun dráže než loni


Ceny obědů v Česku za poslední rok stouply o sedm korun. Češi za ně letos v březnu platili v průměru 120,50 Kč. Nejrychleji rostly útraty za obědy v Ostravě, Olomouci a Jihlavě, nadprůměrný růst vykázalo i Ústí nad Labem. Nejdražší obědy jsou stále v Praze. Důvodem zdražování je mimo jiné inflace.

Zatímco průměrný růst cen obědů v Česku dosahuje šesti procent, v Ostravě to bylo 7,2 procenta a v Olomouci 6,8 procenta. Nadprůměrný růst vykázalo sedm krajských měst včetně Ústí nad Labem. Dříve se na růstu cen obědů podílely zejména Praha s Brnem, v ostatních městech ceny obědů i útraty stagnovaly. V Praze je tentokrát růst pod českým průměrem, oběd tu za rok podražil o 7,50 Kč na průměrných 135,90 Kč, což je ale stále nejvíc v ČR. Nejlevněji lze oběd pořídit v Jihlavě či Olomouci, kde jeho průměrná cena nepatrně překračuje 110 korun.

Zdroj: www.aktualne.cz



Spotřeba piva v ČR se opět zvýšila – na obyvatele se v průměru vypije 282 půllitrů ročně


Tuzemské pivovary loni vyrobily rekordních 21,3 milionu hektolitrů piva, výstav tak meziročně vzrostl o 4,7 procenta. Po předloňském poklesu výroby se loni vrátily k růstu. Za zvýšením produkce stálo hlavně pivo určené na vývoz, u kterého se meziročně zvýšila výroba o 11,8 procenta.

Tuzemská spotřeba piva se také zvýšila, a to o 2,9 procenta na 16,5 milionu hektolitrů. Na obyvatele se tak v ČR loni vypilo 141 litrů, o šest velkých piv meziročně více.

Znovu se ale snížil podíl konzumace čepovaného piva v restauracích a hospodách, podíl na celkové konzumaci klesl o dva procentní body na 36 procent. „Rostoucí zájem o české pivo v zahraničí nás těší a stejně tak dobrý výsledek na domácím trhu. Naopak špatnou zprávou je pokračující přesun konzumace z hospod do domácností. To neprospívá naší pivní kultuře ani české ekonomice,“ uvedl předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Spotřeba výčepních piv v posledních letech klesla (na 45,2 procenta), spotřeba ležáků naopak roste a nyní činí na trhu 50,3 procenta. Například Gambrinus hlásí u svého jedenáctistupňového piva zvýšení prodejů o 11 procent. „Velmi nás těší, že Češi dávají stále více přednost tradičním chuťově plným ležákům. Všichni bychom ale měli ještě více přemýšlet, jak podpořit českou hospodskou kulturu a zastavit přesun pití piva z hospod do domácností,“ uvedl marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.

Zdroj: www.irozhlas.cz