NAKUPTE NA SVÁTKY NA ON-LINE VELETRHU


Oblíbený veletrh STŘÍBRNÉ VÁNOČNÍ DNY v Letňanech v letošním roce sice ustoupil koronavirové epidemii, ale dárky pro rodinu a své nejbližší bude možné pořídit si prostřednictvím projektu Virtuální vánoční dny 2020, který nabídne produkty tradičních vystavovatelů pomocí internetu.

Online verze veletrhu nazvaná Virtuální vánoční prodejní trh 2020 vychází vstříc zákazníkům, kteří si každoročně chtějí nakoupit dárky na jednom místě. Současně podporuje české výrobce, řemeslníky, designery a dodavatele vánočního zboží.

Jak na virtuálním trhu nakupovat? Internetový portál https://virtualni.vanocnidny.cz/ nabízí produkty ve virtuálním tržišti, které se člení na Fashion zónu s módou a módními doplňky od mladých designerů, Česky jarmark s ručně vyráběnými výrobky, Vánoční hody pro milovníky klasické sváteční i netradiční gastronomie a na Vánoční trh s pestrou nabídkou zboží všech kategorii. Stačí si na webu zvolit oblíbenou firmu a vybrané zboží přidat do košíku, nebo si můžete zboží nechat přivést na výstaviště v Letňanech.

PŘEJEME POHODLNÉ A BEZPEČNÉ NAKUPOVÁNÍ.



MAKRO ČR rozjíždí e-shop pod značkou Můj obchod


Společnost MAKRO stojící za projektem nezávislých maloobchodů Můj obchod se v této nelehké době snaží usnadnit nakupování, a proto připravilo možnost online prodeje pro členy aliance Můj obchod. Nový projekt má šetřit čas zákazníkům, který by museli strávit nakupováním, a ti tak nemusí mít obavu z návštěvy prodejen.

Projekt je zdarma pro členy aliance Můj obchod a funguje na principu klasického online nakupování. Provozování e-shopu vedle kamenné prodejny je v dnešní době velkou konkurenční výhodou, rozjezd online prodeje však není jednoduchý a vyžaduje mnoho znalostí. O to se členové aliance nemusí starat, protože prodej zaštituje online platforma značky.

Koncoví zákazníci si na internetu nákup objednají a poté si pro něj jen dojdou do kamenné prodejny Můj obchod nebo si jej mohou nechat od někoho přivézt. Zákazníci tak získají možnost nakoupit u svého prodejce bez nutnosti chodit mezi regály. Díky tomu, že síť těchto prodejen pokrývá celou republiku, je možné tuto službu využívat také mimo velká města.

„V této nelehké době se snažíme přemýšlet o řešeních, které zjednoduší nakupování a zároveň pomohou obchodníkům zlepšovat své služby a podpoří tradiční trh. E-shop Můj obchod zatím funguje v testovacím provozu, ale očekáváme, že počet zapojených prodejen i nabídka potravin se bude rozšiřovat. Tímto projektem chceme pomoct našim partnerům zviditelnit jejich obchod službou, která ulehčí nakupování koncových zákazníků. Do budoucna počítáme nejen s rozšířením prodejen, ale také vylepšením projektu například o možnosti online plateb, donášku či rozvoz. Věříme, že zejména pracující lidé ocení možnost objednat si nákup předem a vyzvednout si jej například při cestě z práce,“ vysvětluje Romana Nýdrle, manažerka komunikace MAKRO.

Zapojené prodejny získají konkurenční výhodu oproti nezávislým obchodníkům, kteří nespadají pod značku. Majitelé členských prodejen potřebují pouze počítač, připojení k internetu a funkční e-mail, poté stačí do intuitivního a jednoduchého programu zadat zboží, které chtějí na internetu prodávat a jeho ceny. Jaký sortiment bude v nabídce daného obchodu, to je pouze v kompetenci prodejců.

Zdroj: Makro.cz



Téměř čtvrtina restaurací zůstala po karanténě zavřená


Koncem května se po 73 dnech znovu otevřely vnitřní prostory restaurací, barů a bister.

25 % podniků ale podle dat společnosti Storyous zůstala zavřená.

 

“Vnitřní prostory v pondělí 25. května otevřelo prakticky stejné množství restaurací jako v pátek. To znamená, že k provozovnám, které už vydávaly jídlo a pití s sebou, nikdo další nepřibyl. Je tak možné, že  čtvrtina restaurací už vůbec neotevře,” upozorňuje Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous, a dodává, že  současné průměrné denní tržby se pohybují pouze na úrovni 62 % v porovnání s únorem.

Zdroj: www.restmistr.cz



Místo stravenek peníze? Hospodští to vidí černě


Stravenkový paušál, který byl nově schválen vládou, by měl od následujícího roku doplnit dvě stávající možnosti (stravenky a závodní jídelny), jimiž mohou firmy dotovat jídlo svým zaměstnancům.

Paušál by tak mohl dávat firmám možnost místo stravenek posílat lidem peníze přímo do výplat. Nejvyšší částka by činila asi 1 500 Kč měsíčně.

„Nerušíme stravenky ani závodní jídelny. Pouze k nim přidáváme třetí možnost, která zaměstnavatelům umožňuje poskytovat příspěvek na stravování také přímo v penězích. Pokud jim ale dosavadní model vyhovuje, mohou u něj zůstat a nic se pro ně nezmění,“ říká ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Podniky ze Sdružení pro zaměstnanecké stravování jsou ale pro zachování stravenek, proto podle nich způsobí peníze posílané rovnou do výplaty odklon od stravování v restauracích.

„Zaměstnanecký paušál připraví restaurace o dalších 20 miliard, to bude pro řadu z nich poslední rána,“ uvedla už dříve šéfka ProZAMS Linda Nejezchlebová.

Paušál si ale našel své příznivce mezi obchodníky, kteří tvrdí, že stravenky nejsou pro hospody zas tak stěžejní. „Už v době před vypuknutím koronakrize téměř polovina všech stravenek byla utracena v maloobchodě, tedy ne za jídlo v restauraci“, dodává šéf Asociace tradičního českého obchodu Pavel Březina.

 

Zdroj: www.denik.cz



Drtivý dopad pro gastronomii a hotelnictví


Následky v gastronomii a hotelnictví narostly kvůli koronavirové krizi astronomických rozměrů – ztráty dosahují až několik desítek miliard korun. A jaké je očekávání do budoucna?

 

Letní turistická sezóna začíná běžně na konci května. V tu dobu se do hotelů, restaurací, ubytovacích zařízení apod. začínají najímat brigádníci, aby firmám pomohli s velkým náporem hostů. Toto léto je tomu ale jinak. Restaurace, hotely a penziony se sice znovu otevřely, ale zdaleka se vše nevrátilo k normálu.

 

25. května se po více než dvouměsíční karanténě otevřely i vnitřní prostory restaurací – samozřejmě s jistými omezeními, jako je např. zkrácení otevírací doby či dodržování rozestupů mezi stoly.

 

Nasnadě je otázka, jestli bude zájem hostů trvalý. Po počáteční euforii může začít návštěvnost klesat a svůj podíl bude mít i zhoršená ekonomická situace lidí. Ekonom Lukáš Kovanda odhaduje, že po koronakrizi neotevře asi deset procent českých hospod či restaurací.

 

„Záležet bude samozřejmě na lokalitě a stěžejní cílové skupině návštěvníků. Jiná bude situace restaurací v místech atraktivních pro české turisty nebo zaměřených na nabídku běžných obědů či večeří pro lokální klientelu, jiná těch, které stavěly na nabídce pro cizince – například v centru Prahy či Českého Krumlova,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz

 

 

Tuzemský cestovní ruch by mohl posloužit jako „náplast“ na propad turistiky v zahraničí. Asociace restaurací a hotelů ale podotýká, že Češi by si museli vybrat 6–8 týdnů dovolené a věnovat na ni v přepočtu mezi 15–25 tisíci korun na ekonomicky aktivní osobu, navíc nad rámec toho, co už na dovolené v tuzemsku utrácejí, aby tím vyrovnali výpadek příjmů, který normálně pochází od zahraničních turistů.

 

 

Zdroj: www.gastroahotel.cz



Helpy hour, nafukovací hospoda aneb jak se bojuje s koronou v zahraničí


S nápadem, jak zachránit v Belgii bistra a bary, přišel svaz kaváren Fedcaf se svým projektem „helpy hour“ (pomocná hodinka), který odkazuje na známou a velmi oblíbenou „happy hour“ (šťastná hodinka), během které se dají koupit dva drinky za cenu jednoho. U helpy hour to funguje ale přesně obráceně – jeden drink za cenu dvou.

„Je to jednoduché, ale silné gesto na pomoc majitelům barů, aby udrželi své podniky při životě,“ odůvodnil Fedcaf svůj plán, který má branži uchránit před vlnou bankrotů.

 „Dlouhá léta podniky hýčkaly zákazníky prostřednictvím happy hour. Teď se to pokusíme otočit a s pomocí helpy hour udržet bary nad vodou,“ řekla Diane Delenová, předsedkyně Fedcafu.

 

Když nemůžou Britové do hospody, musí hospoda k nim. Britská firma z Manchesteru svým zákazníkům nabízí, že jim postaví nafukovací hospodu přímo na jejich pozemku. „Možná, že teď lidé nemůžou vyrazit na pivo do hospody, my jim ale hospodu přivezeme přímo na zahradu,” říká Claire Lambertová.

S velkým ohlasem se setkala skutečnost, že hospoda je vyzdobena ve stylu tradičních britských putyk. „Lidé ji využívají třeba na oslavy narozenin nebo setkání s přáteli. Je to zajímavé a netradiční,” říká Lambertová. Firma také důsledně dbá na dezinfekci po každém jejím použití. Za pronájem hospody si firma účtuje 495 liber (14 600 korun) a může pojmout až 40 lidí.

Zdroje:

www.novinky.cz

www.novinky.cz



Bistro vs. restaurace: Kdo přežije?


Mnoho restaurací a hospod je v Česku před zavřením. Majitelé, kteří krizi přečkají, budou ale muset změnit i způsob, jak své podniky dál povedou. 

Provozovatel Café Louvre na Národní třídě v Praze Sylvio Spohr se domnívá, že v největších nesnázích budou hlavně velké restaurace. Naopak moderní bistra přežijí, protože zaměstnávají méně personálu „Tímto směrem se gastro posouvá, a teď tomu tak bude ještě ve větší míře. V bistrech je podíl lidské práce nižší," myslí si Spohr. On sám koncept Café Louvre měnit nehodlá, protože z podniku, který pochází z počátku 20. století a do něhož chodil Kafka nebo Einstein, bistro udělat nemůže.

Čím je podnik dražší nebo větší, tak to neznamená, že jeho výchozí pozice bude snazší. Mnohdy je tomu spíše naopak. Spohr podotýká, že to ve velké míře vychází z hospodaření firmy a z toho, jak velké marže se jim daří realizovat. Nejistou budoucnost vnímá i držitel michelinské hvězdy Radek Kašpárek. Jeho restaurace Field je závislá především na zahraničních klientech. „Otevírat budeme, ale nikdo neví, jak to bude vypadat. Samozřejmě se budeme muset více přizpůsobit české klientele. Bude to znát na poledním i na večerním degustačním menu," uzavírá Kašpárek.

Zdroj: aktuálně.cz



Kam na jídlo bez obav, poradí originální aplikace


Zajít, či nezajít do restaurace? Pro ty, kteří si lámou hlavu nad tím, jestli je bezpečné zajít do restaurace, i když už jsou vnitřní prostory od 25. května otevřeny, spustil vyhledávač podniků Restu ve spolupráci s Makro Cash & Carry CZ a projektem OneMenu od Storyous koncept s názvem Bezpečná restaurace.  

 

V aplikacích a na webových stránkách vyhledávače Restu je od 20. května možno vyfiltrovat takové podniky, které důsledně dbají zpřísněných hygienických podmínek. Jedná se hlavně o dodržování jeden a půl metrového rozestupu mezi stoly, označení místa, kde mohou hosté čekat nebo bezkontaktní platby. Za samozřejmé je bráno dezinfikování míst a ochrana zaměstnanců. Restaurace, které splní všechny předpisy a nařízení úřadů a zapojí se do kodexu na https://pro.restu.cz/bezpecna-restaurace/, dostanou štítek Bezpečná restaurace.

 

Zdroj: www.restmistr.cz

 



Pomáháme vracet život do hotelů a restaurací


Obor HoReCa se zvolna probouzí z nuceného spánku. Vládní opatření proti koronaviru ze dne na den a na dlouhé týdny zcela vypnula český trh hotelů a restaurací. O devastujících dopadech na obor už bylo řečeno a napsáno mnohé. Řada otázek ale zůstává aktuálních. Nastává nová éra českého pohostinství? Co se v oboru změní? Kdo přežije a kdo na trhu skončí? Co skutečně podnikatelé dnes potřebují? 

Ve spolupráci s klíčovými partnery z oboru HoReCa jsme připravili "manuál" na zvládnutí současné krize v podobě dalšího KONGRESU FOR GASTRO & HOTEL. Již 4. ročník tohoto setkání lídrů českého pohostinství se koná 1. října 2020 a přinese praktické rady, otázky na tělo a odpovědi bez vytáček od těch, kteří mohou inspirovat ostatní. 

Těšíme se na Vás v PVA EXPO PRAHA v Letňanech!



Známe výsledky ankety Zlatý kuchař 2018 a na podzim představíme Zlatou kuchařku!


Anketa Zlatý kuchař odstartovala letos již pošesté. Vzorem byla od počátku pro pořádající redakci časopisu Gastro&Hotel profi revue podobná anketa, kterou vyhlašuje prestižní, německý, gastronomický časopis Der Feinschmecker.

Redakce Gastro&Hotel oslovila gastronomické specialisty, kteří o gastronomii a restauracích píší, tedy ne kuchaře, ne manažery, ne lidi pracující přímo v restauracích nebo v dodavatelských firmách, ale novináře, foodblogery a gourmety hodnotící restaurace. Každý z nich měl sestavit vlastní žebříček deseti nejzajímavějších českých kuchařů roku 2018, určit jednoho zahraničního, jmenovat jednoho kandidáta na Objev roku, nominovat jednoho kuchaře jako Hvězdu gastronomie do Síně slávy a podruhé se letos volilo také v kategorii Zlatý cukrář. U všech měla být oceněna především invence, kreativita a originalita.

I pro letošní rok mohla do hodnocení promluvit veřejnost a zvolit svého oblíbeného kuchaře v kategorii Volba veřejnosti.

„Po pěti úspěšných letech fungování ankety Zlatý kuchař na české gastronomické scéně jsme se rozhodli posunout celkovou koncepci k její větší publicitě a popularitě. Chtěli jsme tak naplnit podstatu ankety o králi české gastronomie – to znamená, aby se značka Zlatý kuchař stala v povědomí odborné i laické veřejnosti jistotou skvělého gastronomického zážitku. S tímto cílem jsme letos změnili komunikační strategii a přinesli několik zásadních novinek,“ prozradila manažerka ankety Zlatý kuchař 2018 Stáňa Krejčová. „Asi nejvýznamnější změnou v anketě Zlatý kuchař 2018 je upuštění od pořádání večera slavnostního vyhlášení. Energii jsme napřeli především směrem k online prostředí, které zprostředkuje informace o anketě a výsledcích mnohem většímu množství diváků, dodala Stáňa Krejčová.

Na podzim roku 2019 pak poprvé po pěti letech působení ankety ZK vyjde v tištěné verzi i ve verzi pro internet Zlatá kuchařka s představením a recepty oceňovaných kuchařů. Bude mít 140 stránek a její slavnostní křest proběhne 10.10. 2019 na veletrhu FOR GASTRO & HOTEL v Praze, Letňanech.

Výsledky ankety Zlatý kuchař 2018

Zlatým kuchařem roku 2018 se stal v anketě časopisu Gastro&Hotel profi revue – Přemek Forejt (Entrée Olomouc), stříbrnou příčku obsadil Jan Punčochář (v roce 2018 Grand Cru Restaurant & Bar, letos restaurant U Matěje) a bronzový byl Radek David (La Veranda, Babiččina zahrada).

Umístění v dalších kategoriích:
Zlatý zahraniční kuchař: Christian Duy Chu, Levitate
Objev roku: Vojtěch Petržela, Juniorský národní tým AKC, menu pro jídelní vozy Českých drah
Síň slávy: Václav Košnář, do r. 2017 Farma Košík
Zlatý cukrář: Josef Maršálek, freelence                         
Volba veřejnosti: Jan Kaplan, Dvůr Hoffmeister, Číčovice
 
 
Zdroj: www.gastroahotel.cz

 



Známe vítěze soutěže o nejzajímavější gastronomické podniky!




Dočkáme se kvalitních potravin jako na západě?


Jistě souhlasíte, že by nemělo být standardem, aby výrobek, který vypadá na první pohled úplně stejně, měl jiné složení bez toho, aniž by o tom spotřebitel věděl. Toho si je vědom i Evropský parlament, který odhlasoval, že prodej zdánlivě stejných, ale méně kvalitních výrobků v různých zemích, má být uznán za nekalou obchodní praktiku. 

Rozdíly v kvalitě potravin potvrzuje také časopis dTest, který poroval levné trvanlivé potraviny nakoupené v Německu a Rakousku vs. ty, které běžně pořídíme v Česku, Slovensku či Polsku. V ošizených potravinách obsadilo již několikrát české zboží poslední příčku za výrobky koupenými  na Slovensku a v Polsku. Šetření, které výrobky jsou kvalitní a které ne, se začíná věnovat eurokomisařka Věra Jourová. Ta slibuje uveřejnění konkrétních jmen produktů, kterých se to týká. Lze tedy očekávat, že Češi nákup takových potravin výrazně omezí. 

Nová legislativa však bude platit nejdříve za 2 roky. I tak se snad ale blýská na lepší časy.

 

Zdroj: Pražský deník



Cestujete s dětmi? Hoteloví hosté ale chtějí klid


„Pokoje máme volné, ale s dětmi se ubytujte jinde.“ To je odpověď, kterou v překladu uslyší rodiny, které shánějí nocleh ve vybraných českých penzionech a hotelech.  V tuzemsku totiž přibývá hostů, kteří v ubytovacím zařízení chtějí klid na cvičení i na práci. Hoteliéři na požadavek slyší a jdou jim vstříc.

 

Politika hoteliérů, která zakazuje přístup dětem, nebo jej alespoň limituje věkovou hranicí, je stále oblíbenější. Výjimkou není ubytovávání rodin s malými dětmi pouze ve vybraných termínech. Napadá vás, že jde o diskriminaci? Podle mluvčí ČOI je takový přístup sporný a „bez ospravedlnitelného důvodu není možné v žádném případě zakázat či vyloučit ze služby osoby podle věku.“ Případy úřad hodnotí zatím vždy individuálně. Jaké je ale řešení, pokud požadavky na klid hotely slyší stále z více stran?

 

Podle Václava Stárka situace není zdaleka tak černobílá a za současný trend lze považovat jakési dělení hotelů – přibývají hotely zaměřené na rodiny s dětmi, nebo naopak se zákazem pro děti.

 

Zdroj: MF Dnes



Muzeum čokolády a marcipánu je hravá expozice v historickém centru Tábora




„Dáme jídlo“ má novou konkurenci


V pražské metropoli se během léta objevily hned dva konkurenti již zaběhnuté rozvážkové službě Dáme jídlo. O které se jedná a co slibují za výhody?

Možná už jste o nich slyšeli. V Praze během léta začaly fungovat dvě nové rozvážkové služby, které sázejí hlavně na rychlejší doručení a pohodlnější objednání oproti již zavedené službě Dáme jídlo. Jmenovitě se jedná o Uber Eats a finskou novinku Wolt. Zatímco Wolt se zaměřuje na trochu dražší restaurace, Uber eats jde stejnou cestou Dáme jídlo. Nová služba by přitom americké firmě měla pomoci více vytížit řidiče v době, kdy se s nimi tolik nejezdí.

Pokrmy chce Uber eats doručovat do 15 minut od jejich přípravy, což je výrazně kratší doba než u Dáme jídlo, kde se doba doručení pohybuje okolo 75 minut.

Jak si Uber eats ale obstojí oproti jedničce na trhu, která funguje ve více než 160 českých městech a v nabídce má 2 000 restaurací z celé republiky?

 

Zdroj: Pražský deník



Pivo v létě u Čechů vede na plné čáře


Češi patří trvale mezi světové rekordmany ve spotřebě piva a jinak tomu není ani v období letních měsíců. Víme, které druhy zlatavého moku jsou v restauracích stále větším hitem!

Pomyslným vítězem se v období horkého léta u zákazníků stávají tzv. lehčí piva. Výrazně totiž vzrostla spotřeba radlerů a nealkoholických piv. Ty se opět dostávají do módy po několikaletém útlumu a jsou pro restaurační zařízení stabilně rostoucí kategorií. „Jen vloni se prodej ochucených variant nealkoholického Birellu zvýšil o plné dvě třetiny a čísla i nadále rostou“, shrnuje Jitka Němečková z Prazdroje. Dvouciferné nárůsty řady Cool hlásí i Staropramen.     

Podle dosavadního tempa lze předpokládat, že by letos mohla vzrůst spotřeba piva v přepočtu na jednoho obyvatele. Ta v loňském roce klesla o 5 litrů (10 piv) na 138 litrů. Setrvale klesá už delší dobu, nicméně i tak Češi s přehledem drtí zbytek Evropy.

Změnám v pohostinství se i letos bude věnovat KONGRES FOR GASTRO & HOTEL. Na zdraví! Registrujte se již dnes.

 

Zdroj: MF Dnes



Z levných dovolených v Česku se stává mýtus


Češi vyrážejí na tuzemskou dovolenou čím dál častěji. Rostoucí zájem o domácí turistiku má ale za důsledek zvyšování cen ubytování, jídla i vstupného na památky. Výdaje za dovolenou se tím pádem nemusejí tak výrazně lišit od nákladů za cestování do zahraničí.

V posledních letech můžeme hovořit o takřka raketovém růstu zájmu Čechů o strávení dovolené na domácí půdě. Počty Čechů trávících dovolenou doma začaly stoupat v roce 2015, když se zhoršila situace v turisticky oblíbeném Egyptě a Turecku. Před 4 lety zaznamenali provozovatelé ubytovacích zařízení 7,5 milionu tuzemských výletníků. Vloni přitom jejich počet stoupl na 9,8 milionu.

Co konkrétně se za poslední dobu změnilo? Podle statistiky AHR vzrostla cena průměrného hotelového pokoje o více než 50 Kč za jednu noc. Hned po Praze nejdráž přenocujete např. v Karlových Varech nebo Českém Krumlově. Více hosté zaplatí také v restauracích – např. půl litru světlého ležáku je od roku 2016 dražší o 4,50 Kč. Podle Václava Stárka stojí z části za zvyšováním cen potřeba restauratérů a hoteliérů reagovat na zavedení státních regulačních opatření, kterými jsou např. EET či protikuřácký zákon.

Změnám v pohostinství se i letos bude věnovat KONGRES FOR GASTRO & HOTEL. Registrujte se již dnes.

 

Zdroj: MF Dnes



Domácí limonády: Zaručený zisk i spokojený zákazník


Během posledních let zažívají limonády, zvláště ty přírodní, ovocné, opravdový boom. Na nápojovém lístku restaurací tak tvoří prakticky nepostradatelnou položku. Podle průzkumu dnes polovina restaurací nabízí točenou limonádu, každá čtvrtá má pak v nabídce i domácí.

Stejně jako limonád přibývají i příchutě, výjimkou dnes není např. dýňová, švestková nebo mateřídouška. Obliba limonád tak pro kavárny i restaurace představuje zaručený zisk i spokojeného zákazníka. I tak je třeba mít se na pozoru, ne všechno zlato se totiž stejně třpytí. Podle Senior Brand Managera společnosti PepsiCo Michala Šlechty „se z domácích limonád stal marketingový pojem, který každý využívá po svém, některé jsou kvalitní, jiné ne.“

Nicméně nabídkou i několika druhů domácích limonád restauratéři, zvláště v horkých letních měsících, určitě neprohloupí.

Trendům v pohostinství se i letos bude věnovat KONGRES FOR GASTRO & HOTEL. Registrujte se již dnes.

 

Zdroj: MF DNES



Spropitné v restauracích: Má podléhat EET?


Poděkování obsluze formou spropitného dnes patří k běžnému standardu spotřebitelského chování při návštěvě baru či restaurace. Tzv. dýška tvoří v mnoha případech nezanedbatelnou část skutečného příjmu číšníků, servírek a barmanů. Jejich průměrná hrubá mzda se totiž v Česku pohybuje okolo 18 000 Kč, což je skoro 12 000 Kč pod celostátním průměrem.

Jak je to ale se spropitným vs. EET? V tuzemsku pracuje odhadem 60 000 číšníků, servírek a barmanů, přičemž spropitné z nich přiznává cca pouze desetina.

Skutečnost, že se dýška nepřiznávají a tím i nedaní, je tak trnem v oku našeho státu, protože státní kasa tak ročně přichází téměř o miliardu korun.     

Dochází opravdu ke krácení daní na tržbách jeho nezahrnutím do hrubé mzdy zaměstnanců? Existuje dvojí výklad. V případě, že je spropitné určeno přímo obsluze, elektronické evidenci nepodléhá. Pokud je dýško příjmem zaměstnavatele, jde o příjem ze samostatné činnosti a musí se tak řádně evidovat a danit.

 

Zdroj: MF DNES



Stravenky jsou při placení obědů stále in


Podle průzkumu UZS ČR a AMSP ČR jsou stravenky pro zaměstnance takřka neodmyslitelným benefitem. Lidé se stravenkami chodí na obědy do restaurace 3x častěji než ti, kteří je nemají. Dalším zajímavým zjištěním je, že pro dvě třetiny dotazovaných by odebrání stravenek znamenalo výrazné omezení obědů.  

V rámci průzkumu, jehož cílem bylo porovnat chování zaměstnanců, kteří stravenky pravidelně využívají a těch, kteří je nedostávají, bylo osloveno více než 2 600 osob. Ukázalo se, že stravenky jejich uživatele motivují k pravidelnému obědvání, a tak i zdravějšímu životnímu stylu. Lidi bez stravenek totiž chodí na obědy do restaurací pouhých 19 %. V ostatních případech se zaměstnanci spoléhají na ohřívaný oběd donesený z domova či studenou svačinu, případně neobědvají vůbec.

 

Stravenky hrají důležitou roli, i co se týče prosperity restaurací. Z průzkumu vyplynulo, že průměrná útrata za oběd činí 106 Kč, z toho 84 Kč pokryje platba stravenkami a 22 Kč je doplaceno v hotovosti.  Stravenky jsou tak pro restaurace ekonomicky zajímavé a přínosné.

 

Zdroj: www.moje-restaurace.cz



Kontroverze Airbnb: Větší zájem, větší problém


Populární platforma, která nabízí sdílené ubytování, se těší stále vyššímu zájmu cestovatelů v tuzemsku. Zároveň ale obyvatelům sousedních nemovitostí působí stále větší problémy. Krátkodobí obyvatelé totiž ruší klid a svá výletní sídla ničí, ušetřeno nezůstává ani bezprostřední okolí.

Přes jeden milion turistů. Takové množství lidí loni využilo možnosti sdíleného ubytování přes platformu Airbnb. Nárůst oproti předchozímu období je více než poloviční. Zatímco podnikatelům nabízejícím sdílené ubytování se tak enormně daří byznys, obyvatelé v sousedních nemovitostech jsou na tom o poznání hůř.

Jak pro portál Idnes.cz uvedl předseda Sdružení nájemníků ČR Milan Taraba, v loňském roce přijala organizace stížnost na Airbnb a podobné služby od téměř 180 domů. To bylo zhruba o půlku více než v předchozím roce. A jak se zdá, letos budou čísla ještě vyšší.

Problém se sdíleným ubytováním spočívá především ve snížení komfortu přilehlých domácností. Ty obvykle doplácí na zvýšený hluk, znečišťování společných prostor, ničení společného majetku – zkrátka na mnohdy bezohledné chování dočasných hostů. Jedním ze způsobů, jak se snaží Airbnb tento problém globálně řešit, je zavedený systém hodnocení hostů. Dlouhodobě negativní hodnocení od poskytovatelů ubytování pak vede k odstranění hosta z platformy.



Mileniálové. Co chtějí od hotelu nebo restaurace a v čem jsou jiní než předchozí generace?


Narodili se v druhé polovině osmdesátých let minulého století, v devadesátkách nebo pár let po příchodu roku 2000 a říká se jim mileniálové nebo také Generace X.

Jsou zvyklí fungovat v symbióze s moderními technologiemi, směle se obrátí pro radu na internetové vyhledávače nebo ostatní uživatele ve virtuálních diskusních fórech.Je to generace, která se už v roce 2019 stane hlavní kupní silou.

Co, kde, kdy a jak nakupuje? Jak jí přizpůsobit služby v pohostinství? Fakta o nákupním chování české Generace X se dozvíte na letošním Kongresu FOR GASTRO & HOTEL. Registrujte se již dnes.



Češi kouří průměrně o 2,1 cigarety méně než před zavedením protikuřáckého zákona


Dopady protikuřáckého zákona zkoumá nová studie Kliniky adiktologie 1. LF UK. Podle studie jsou určité posuny v  chování kuřáků způsobeny také zavedením tzv. protikuřáckého zákona. Konzumace cigaret se přesunula z restaurací do ulic, kde stoupla na 4,5 kusu z předchozích 1,8. Češi naopak vykouří méně cigaret doma, v zaměstnání a logicky v restauracích. Průměrně český kuřák spotřebuje 12,9 cigaret denně, což je o 2,1 méně než před zavedením protikuřáckého zákona.

Zatímco v restauračních zařízeních kleslo procento kuřáků z 22,1 na zanedbatelných 0,5, na ulicích sledujeme rapidní nárůst z 3,8 procent na 30 procent. Lidé také více kouří doma, kde výskyt kuřáků vzrostl o 10 procentních bodů na 44,2, a v zaměstnání dosahuje podíl kuřáků hodnoty 20 procent oproti předchozím 11,5.

„Ukázalo se, že se zavedením protikuřáckého zákona vzrostla i motivace kuřáků k opuštění tohoto návyku. Národní linka pro odvykání kouření jim je schopná v tomto ohledu pomoci – a to nejen odbornými radami, ale i díky empatickému přístupu konzultantů, kteří neodsuzují a naopak motivují," shrnuje poslání NLOK Lukáš Kohoutek, prezident České koalice proti tabáku.



Přihlaste se do soutěže CENA VLTAVA LABE MEDIA!


Podnikatelé v oblasti pohostinství mají šanci uspět se svými aktivitami v nové soutěži. Vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA vyhlásilo ve spolupráci se společností ABF, organizátorem veletrhu a kongresu FOR GASTRO & HOTEL, první ročník soutěže CENA VLTAVA LABE MEDIA.

Přihlásit se mohou provozovny z oblasti pohostinství, které spadají do jedné z kategorií soutěže: Inovace, Koncept, Start-up. Ceny budou vyhlášeny na odborném kongresu FOR GASTRO & HOTEL 4. října 2018 v PVA EXPO PRAHA.

Přihlášky posílejte do 31. 8. 2018 na e-mail kongresforgastro@abf.cz.

Podrobné informace o soutěži a jejích pravidlech jsou k dispozici na našem webu zde.



Rozhodne lidský faktor!


O budoucnosti českého pohostinství se rozhoduje právě teď. Všeobecný nedostatek lidí na pracovním trhu, malý zájem o učební obory pro hotely a restaurace nebo nízké platy v oboru. To vše jsou již známé slabiny lidských zdrojů v pohostinství. Druhý ročník odborného kongresu FOR GASTRO & HOTEL zaměří svoji pozornost na řešení těchto problémů, protože lidský faktor bude pro budoucnost pohostinských služeb tím rozhodujícím. Budeme odpovídat na otázky, kde jsou talentovaní zaměstnanci pro hotely a restaurace a jak je najít jako první. Probereme pravidla pro zaměstnávání cizinců a pokusíme se najít recept na to, jak vrátit prestiž učebním oborům. Upozorníme i na trendy v nákupním chování zákazníků a poradíme, jak na ně úspěšně reagovat ve svém podniku.

A nebudeme jen sedět v přednáškovém sále. Po kongresu Vás zveme na největší galavečer pro HoReCa profesionály s živou hudbou a bohatým doprovodným programem.

Buďte u toho s námi 4. října 2018 v PVA EXPO PRAHA v Letňanech!